Musik

Katalin, 19, kursledare i piano – ”Att se människor upptäcka musiken är fantastiskt”

Katalin lär ut piano på Medborgarskolan Mälardalen. Här berättar hon om musikens betydelse under uppväxten och om hur hon delar med sig av sitt brinnande intresse till andra.

Musiken har funnits med så länge Katalin kan minnas. Hon spelar tvärflöjt, gitarr och sjunger, men pianot är det instrument som har fångat hennes hjärta. Idag är hon kursledare på Medborgarskolan där hon lär ut sin passion till andra.

– Jag har pluggat musik hela livet, tagit privatlektioner och spelat i kyrkor. Och självklart har jag startat misslyckade band med kompisar, det hör till, säger hon och skrattar.

Katalins familj flyttade runt mycket under uppväxten och musiken var något som hon alltid hade med sig.

– Hela min familj håller på med musik. Mina bästa minnen från uppväxten är alla de gånger som vi sjöng högt i bilen tillsammans. Vi har våra favoritnummer, säger Katalin glatt.

Som kursledare träffar Katalin personer i olika åldrar, i grupp eller enskilt. Kurserna individanpassas beroende av vad deltagarna vill lära sig och vilka kunskaper som redan finns. I nybörjargrupper blir det ofta baskunskaper som att lära sig noter och att komma i gång. I fortsättningsgrupper blir det fokus på musikskapandet, gehör, harmonilära och improvisation.

Hon tycker att arbetet som kursledare är otroligt givande och att mötet med andra människor är en stor del i det.

– Vi lär oss av varandra. Det känns så fint att få hjälpa människor att upptäcka något som har varit så otroligt givande för mig. Det är häftigt att se utvecklingen hos deltagare och känna att jag är med och bidrar, säger Katalin.

Musiken är allas språk

Att öppna upp för att lära sig nya saker tillsammans med andra människor kan ge oerhört mycket.

– Det är lätt hänt att vi människor lever med det som vi redan vet och blir bekväma i det. Jag uppmanar verkligen till att våga gå en kurs i något som du tycker låter spännande, där du får ny kunskap samtidigt som du får möta och inspireras av andra.

Katalin menar vidare att musik kan öppna upp till nya sätt att uttrycka sig, vilket hon tror kan vara mycket bredare än det som kan sägas med ord.

– Du behöver inte kunna tala samma språk för att förstå känslan. Musik är konst och allas språk.