Dans och teater

Dansglädjen - en följeslagare som hänger med livet ut

Ända sedan starten 1997 har Marie Kühlers Showdansskola Entré varit en stor del i Maud Johanssons liv och vardag. Som tidigare proffsdansare och koreograf var det inte svårt att säga ja när Marie ställde frågan om hon ville vara med och starta skolan i samarbete med Medborgarskolan - och när Marie 2007 valde att sälja Entré till Medborgarskolan så var Mauds fortsatta engagemang och ansvar en del av dealen.

Förutom att hålla i trådarna rent allmänt så leder Maud Johansson en kurs i showdans för vuxna. Flera av deltagarna på kursen har varit med sedan starten och Maud beskriver det som en vänskap som startade i danslokalen men som sedan vuxit och blivit viktig i alla möjliga sammanhang.

- Vi går på teater, vi äter middagar tillsammans och ja, i somras var de allihop hemma hos mig och tog sig ett dopp i poolen, skrattar Maud.

Minnena är många och det är inte svårt att förstå att det är massvis av vänskapsband som knutits på dansskolan under åren. Med dansglädjen i fokus möts människor i alla åldrar och kanske är det just det som gör Entré så unik? Man delar passionen för dansen och under den sprakande vårshowen som går av stapeln vid varje läsårsslut blandas dansstilar och dansare i en enorm, lyckligt leende kavalkad.

entre_applad_tack.jpg

- De små kan se upp till de äldre med vetskapen om att dansglädje är en sorts glädje man kan behålla hela livet, säger Maud och berättar att den äldsta som dansat hos dem var 90 år fyllda.

Och mer dansglädje blir det. Efter den tuffa tid som pandemin inneburit blickar nu Maud framåt och avslöjar att Showdansskolan Entré håller på att flytta till större lokaler på Fredsgatan. Detta betyder nya möjligheter – inte bara att fler kan få möjlighet att dansa på skolan utan även att själva dansytan blir större. Och en sak är säker - med sin passion för både dansen och skolan hittar nog Maud med tiden ännu flera sätt att ta ut svängarna ordentligt.

Text: Camilla Danielsson Foto: Mariana Junell