Konst och hantverk

Deltagare målar med inspiration från Nationalmuseums konstskatter

I maj startar en serie digitala workshops: ”Måla med konsthistorien” som riktar sig till personer som har LSS, som bor i gruppbostad eller arbetar på daglig verksamhet. Med utgångspunkt från Nationalmuseums konstskatter berättar konstpedagogen Marianne Lagercrantz om konstnärer och deras berömda målningar. Fyllda med inspiration får sedan deltagarna skapa egna målningar.

Måla med konsthistorien består av fyra digitala workshops. Allt sker på online: deltagarna sitter hemma och deltar i workshopen via en dator eller surfplatta. Marianne är med i realtid och berättar om berömda svenska konstnärer, deras målningar och spännande liv medan deltagarna låter inspirationen flöda genom att själva måla och skapa sina egna tolkningar av det som Marianne har visat och berättat om.

– Syftet med dessa workshops är att nå ut till alla med LSS som sitter hemma och som har svårt att komma iväg på aktiviteter. Genom att hålla dessa workshops online vill vi ge deltagarna en inspirerande och kreativ måleriupplevelse likväl som en känsla av närvaro, berättar Anders Romare, projektledare för Arvsfondenprojektet Bland Kakor och moln på Medborgarskolan i Stockholm.

Dessa workshops är inledningen på ett nytt samarbete mellan Medborgarskolan i Stockholm och Nationalmuseum. Inom kort planeras bland annat en serie digitala livesändningar via Facebook där Anders och Marianne kommer visa och berätta om ett antal konstverk som visas på Nationalmuseum.

– Vi är väldigt glada över att kunna visa upp delar av den konstskatt som Nationalmuseum förvaltar. Vi ser fram emot det samarbete som har inletts med museet. I framtiden hoppas vi sända även från andra platser och erbjuda fler aktiviteter, säger Anders.

Måla med konsthistorien vänder sig till personer som har LSS, bor i gruppbostad eller går på daglig verksamhet. Alla som tycker det är kul att måla kan vara med, både nybörjare och mer erfarna.