”Det är häftigt att se människor växa och ta plats”

En ny diplomutbildning i marknadsföring breddade sex deltagares perspektiv – de gick från marknadsföringsnyfikna till att se nya affärer och möjligheter. Även marknadsföraren Lena Gennerud blev väldigt engagerad. ”Det är något av det häftigaste jag gjort, när jag såg deras proffsiga slutprojekt!”

Lena berättar att för henne var visionen med utbildningen att deltagarna skulle få ett roligare arbetsliv – genom att utöka sina kunskapsryggsäckar och öppna nya dörrar. Fokus i diplomutbildningen var att presentera de cirka 20 pusselbitar hon delar upp ämnet marknadsföring i:

– Många kunde redan flera av dem. Men att sen få se hur exempelvis den grafiska designern med lite vägledning fick stuns på rubrik och copy, liksom hur två andra tog fram jätteproffsiga reklamfilmskoncept – det var så starkt! säger Lena Gennerud.

Deltagarna växte med varandras kompetenser

– Jag var ju självklart ledaren men alla var medskapande och tog hjälp av varandras kompetenser. Det gjorde att vi tillsammans breddade våra kunskapsportföljer och perspektiv – så deltagarna såg både nya kunder, karriärer och affärer.

Lena Gennerud har jobbat med marknadsföring och reklam hela sin yrkeskarriär – som anställd och konsult, marknadschef och doer. Många år på Natur & Kultur Läromedel, liksom ILT Inläsningstjänst. Men så fick hon en förfrågan från Medborgarskolan att som kursledare förmedla till nyanlända vad svensk skola innebär för barn och föräldrar.

Blev kursledare i marknadsföring på Medborgarskolan

Hon tackade ja och efter ytterligare ett par år kom en fråga om hon ville leda en markandsföringsutbildning i Stockholm. Hittills hade fokuset främst varit på lön, ekonomi och redovisning inom ekonomispåret på Medborgarskolan.

– Marknadsföring är bra för alla att kunna – både för att bli bättre på det man redan jobbar med men även för att stärka sitt eget, personliga varumärke, säger hon.

Marknadsföring i var mans cv

Så hon tackade ja och satta ihop en modern grundutbildning i marknadsföring som både ger inblick i begrepp som koncept, strategi, positionering och tonalitet – hur man paketerar en produkt eller tjänst, liksom hur man lanserar budskap, väljer kanaler och når bästa spridning. Även två unga gästföreläsare dök upp under diplomutbildningens gång.

– En artist som pratade om hur man bygger upp och underhåller ett personligt varumärke, men även en digital marknadsförare som delade med sig av de senaste kunskaperna. Båda satt med i kampanjjuryn sista lördagen, säger Lena.

Resultatet får henne att vilja fortsätta att undervisa

Och det är resultatet som deltagarna producerade, och utbytet deltagarna emellan, som har fått henne att vilja fortsätta med utbildningen:

– Jag tror inte många inser hur kreativa och duktiga de är förrän de får tänka fritt i en grupp av likasinnade. Deltagarna förstärkte varandras kompetenser och alla växte. Jag är så imponerad av de slutkampanjer som de producerade. De kunde lika gärna ha suttit på en reklambyrå eller kommunikationsbyrå och producerat desamma, säger Lena Gennerud som ser fram emot höstens utbildningsstarter och att följa hur nya deltagare i marknadsföringsutbildningen får blomma ut.

Nya utbildningsstarter i höst

Efter sommaren är det dags för nya starter av diplomutbildningen Modern Marknadsföring. Utbildningen omfattar åtta tillfällen under fyra månader och omfattar en kampanj inför jury, coachning och ett diplom i slutet.

Diplomutbildningar – en väg vidare eller bara lite roligare där du är?

Många känner till att Medborgarskolan erbjuder kurser men inte att vi även erbjuder längre utbildningar – Diplomutbildningar – inom en rad områden runtom i landet. Diplomutbildningarna ger både kunskapspåfyllnad men även möjlighet till karriärväxling.