Konst och hantverk

Florist för en dag - Blomstermoln

Att mötas genom kreativitet och gemensamt intresse för att lära sig något nytt är bland det bästa jag vet. Det bubblade av förväntan i trapphuset på Medborgarskolan på Hagagatan i Stockholm. Det var så många kurser på samma gång, jag ville gå dem alla.

Ett helt våningsplan fyllt av kunskap!

Jag gick in i rummet där floristkurserna brukar vara, jag kände mig nästan lite hemma eftersom jag tidigare gått kursen ”florist för en dag” där jag fick lära mig binda en bukett.

Dagens kreativa projekt: Blomstermoln

Dagens kurs skulle också handla om blommor, men denna gång skulle jag få lära mig att göra ett blomstermoln, ett svävande fluff av blommor.

Det började med att vår lärare för dagen visade lite inspirerande bilder och berättade om sina tankar och olika uppdrag som hon haft, där hon skapat blomstermoln i olika former. Hon delgav tips och trix och hur vi skulle tänka med olika material och typer av växter.

Praktiskt arbete tar form

Sedan fick vi äntligen tillgång till våra blommor, som valts ut för dagen. Vi fick jobba med färska blommor som hade egenskapen att torka vackert.

Stommen till molnet var hönsnät. i klippte hönsnät som skulle formas för att sticka in blommorna i, därefter satte kreativiteten i gång. Alla deltagare gick fokuserat in i sitt arbete, alla på sitt sätt. Efter en stund började samtalen, de som nästan alltid kommer när man är i ett sammanhang fyllt med kreativitet.

Inspirerande avslut på kursdagen

Det var så kul att se hur alla jobbade med samma material, men att resultaten blev så olika. Mot slutet av kursen, som gick alldeles för snabbt, fick alla deltagare visa upp sina kreationer och berätta lite kort hur man tänkt. Jag svävade hem på blomstrande moln med huvudet fyllt med ny inspiration och kunskap!

Artikeln är skriven av Malin Karlstedt som driver instagram kontot @created_by_malin. Under våren testade hon en floristkurs på Medborgarskolan Stockholm.