För en jämställd musikscen

Jämställd musikscen är temat på Medborgarskolans egen musikfest Amplified Equally när postpunk/postrock bandet Aquila Rift uppträde tillsammans med fyra andra band i Stockholm under hösten.

Bandet Aquila Rift bildades under pandemin 2020 i Stockholm. Bandmedlemmarna Mikael Moberg, Lovisa Mood och Hanna Engström har via Medborgarskolans musikverksamhet Amplified fått stöd med bland annat replokal och bildat studiecirkel.

Den 17 september uppträde de tillsammans med fyra andra band på Amplified Equally festen. Temat för festen var Jämställd musikscen där samtliga bokningar hade en jämn könsfördelning.

Hur bildades Aquila Rift?

– Vi fick utlopp för vår kreativitet under pandemin. Mikael Moberg kläckte idén till bandet, och han hade ett gäng melodiösa låtidéer som inte passade in i sitt befintliga band Ilska. Så han frågade mig om jag kunde lära mig spela bas och sen frågade vi Hanna Engström från bandet Twin pigs om hon ville vara med på trummor och så blev vi en väldig fin trio.

Hur mycket betyder folkbildningen för er?

–Jättemycket! Medborgarskolan har hjälp oss med replokal och gett oss ekonomiskt stöd för vår studiecirkel vilket gör att lokahyran blir mer överkomlig för oss.

Varför är en jämn könsfördelning på den svenska musikscenen viktig?

– Forskning visar att ojämställdhet inom musikbranschen bidrar till att musik inte får uppmärksamhet och framgångar genom "den bästa låten" eller de bästa musikerna. I stället baseras det på vad personer med makt i musikbranschen (majoriteten män) tycker om andra mäns låtar. Det skapar en felaktig föreställning om att det inte finns "bra" musik gjord av kvinnor och icke-binära. Jämställd musikscen bidrar till att kvinnor och icke-binära personers musik får möjligheten att exponeras på samma plattformar, eller få samma chans att bli lyssnade på.

(Lovisa Mood, Aquila Rift)

Musikfesten Amplified Equally är återkommande årligen och nu äntligen efter pandemin kan den återigen hållas på plats fysiskt. Aquila Rift har tillsammans med fyra andra band, spelat på scenen den 17 september 2022 i hus 7 (Slakthusområdet).