Hjälp till självhjälp

Medborgarskolan har flera samarbetspartners som liksom vi brinner för folkbildning. En av dessa är Civilförsvarsförbundet, en ideell frivillig försvarsorganisation som arbetar med att informera och utbilda allmänheten i hur man klarar olika typer av krissituationer, till exempel långvariga elavbrott, förorenat dricksvatten eller en längre tids isolering. Civilförsvarsförbundet finns i hela landet och har cirka 200 instruktörer, en av dessa är Patrik Norberg.

Hur kommer det sig att du började som instruktör på Civilförsvarsförbundet?
Jag har alltid varit intresserad av deras arbete men det var först för ett par år sedan som jag blev medlem och sedan instruktör. Jag kom i kontakt med Civilförsvarsförbundet i samband med att jag själv anlitade dem. Jag var föreståndare för ett barnkollo och då kom de och lärde barnen hur de kan hantera olika situationer som till exempel hur de ska agera om de går vilse.

Vad är det bästa med att utbilda i krisberedskap?
Utöver att ge människor kunskap så är det alla frågor. De ger mig en chans att bli bättre då jag får mina påståenden prövade. Den absolut vanligaste frågan jag brukar få handlar faktisk om priset på en vevradio. Jag brukar tipsa om att alla borde ha en vevradio hemma då den är praktisk och fyller flera funktioner, dessutom är den ganska snygg. På vår hemsida har vi en webbshop där man kan köpa vevradio och mycket annat som kan vara bra att ha. Det är också kul att möta människor. Vanligtvis brukar vi ses i ett klassrum eller likande men Covid-19 har gjort att vi får lösa det på annat sätt. Föreläsningen, i samarbete med Medborgarskolan den 26 maj, kommer bli digital vilket går precis lika bra.

Vad kommer du att lära ut under föreläsningen?
Generellt är människor lite dåliga på att tänka förebyggande. Vi på Civilförsvarsförbundet har ett uppdrag att förmedla kunskap till folket. Vi vill att alla ska lära sig vad de behöver veta för att kunna hjälpa sig själva och klara sig i en krissituation. Under föreläsningen kommer jag att gå igenom de grundbehov som vi människor har. Jag kommer också att ge tips på olika typer av utrustning, hur man bäst lagrar vatten samt vilken mat som är bra att ha hemma. För de som inte har möjlighet att vara med finns massor av information att ta del av på vår hemsida och vi är aldrig längre än ett telefonsamtal bort.