Jærven – musikalisk nostalgi med samtida budskap

Jærven skapar musik med influenser från 70-talets rock och med en och annan politisk poäng. Bandmedlemmarna fann varandra genom Facebook och repar nu på Medborgarskolan.

Emil Arnér spelar klaviatur i bandet Jærven. Han är uppvuxen i Hudiksvall och spelade där i olika band. 2008 flyttade han till Örebro och ville förstås fortsätta med sitt musicerande, men familjeliv och utmaningen att på en ny ort hitta likasinnade gjorde att han tog en paus. Musiken har dock alltid varit en central del och snart var han igång att skriva musik på sin egen kammare, men han hade ingen att spela låtarna med. Så 2018 lade han upp en demo, ”Lyssna till din röst” i en Facebookgrupp och frågade om några andra ville vara med och starta ett band. Där och då formades Jærven. Under åren har några medlemmar försvunnit och några tillkommit, men soundet består.

– Det viktigaste med musiken och deras musicerande är att det är lustfyllt. Alla i bandet har barn och livspusslet kan ibland vara svårt att få ihop. Ibland är det lika mycket terapi på repen som det är musicerande. Men också ­mycket skratt, väldigt mycket skratt, säger Emil.

Jærvens musik för tankarna till 70-talsrock och den svenska progg­scenen, det går helt i linje med bandmedlemmarnas vurm för musiken från den tiden. Det kändes naturligt att fundamentet låg där. Bandet bestämde tidigt att de ville att texterna skulle vara på svenska och de två första låtarna satte soundet. Visst har det spretat lite ibland, menar Emil, men vi återvänder alltid till grunden - rock på svenska med influenser från 60- och 70-talet.

Inspiration till texterna kommer dels från sådant som är självupplevt eller någon abstrakt fiction och texterna har ofta ett budskap eller politisk poäng.

– Det finns en magi och en kraft i musiken från den tiden som är svår att sätta fingret på. Men den finns där och i bästa fall kan man återskapa en bråkdel av den. Vi har ingen ambition att låta som ett 70-talsband till 100 pro­cent men vi flörtar gärna med den ­estetiken, både vad gäller sound och i vår ­grafiska kommunikation, säger Emil.

Bandet har satsat ganska mycket på att få till bra inspelningsmöjligheter i replokalen. De gör numera allt ­själva – spelar in, producerar, mixar och ­mastrar. Det har gjort dem mer flexibla och nu kan de med kort varsel dra ihop en inspelningssession. Tidigare har de spelat in en eller två låtar i taget och släppt dem så fort de blivit klara men i höst kommer Jærven börja spela in sin första fullängdare. Håll utkik!

Jærven består av:

• Thom Höglund, sång och gitarr