Konst och hantverk

Lär dig göra om sommarens loppisfyndade möbler

Sommartid = tid för att fynda på loppisar runt om i hela landet! Förutom att loppisshopping är en hållbar och mer miljövänlig shoppingupplevelse, kan du hitta unika och personliga möbler och dekorationer till överkomliga priser. Men vad händer när du tar hem ditt nyfunna loppisfynd och inser att det behöver lite kärlek och omsorg för att passa in i ditt hem? Det är då det är dags att göra om det!

Att göra om loppisfyndade möbler är ett roligt och kreativt sätt att skapa unika och personliga inredningsdetaljer som passar perfekt i ditt hem. Det kan också vara ett sätt att spara pengar, eftersom du kan göra om möbler som annars skulle vara dyra att köpa nya.

Få till en bra grund

Först och främst, innan du börjar göra om möbeln, se till att den är ren och i gott skick. Om det finns några repor eller märken på ytan, kan du använda en slipmaskin eller sandpapper för att få bort dem. Se också till att ta bort all gammal färg eller lera som kan finnas på möbeln.

Måla om möbeln

När ytan är förberedd kan du börja måla eller bestryka möbeln i din valda färg eller ton. Använd en pensel, roller eller sprutmålning beroende på vilken yta du arbetar på och vilket resultat du vill uppnå. Pensel är bra för att måla detaljer eller mindre ytor, medan roller och sprutlackering ger en mer jämn grund på större ytor. Grundmåla ett lager och sedan målar du ett eller flera lager med den färg du vill att möbeln ska ha. Om du vill måla geografiska mönster, använd maskeringstejp som du fäster på möbeln, och kom ihåg att ta bort tejpen direkt efter att du har målat sista gången och innan färgen hinner torka (annars finns risk att du drar bort färg när du drar bort tejpen). Låt färgen torka helt innan du börjar skriva på handtag eller liknande.

mala-om-mobler-kvinna_medborgarskolan

En extra touch

Om du vill göra om möbeln ännu mer, kan du lägga till några detaljer som kommer att göra den mer personlig och unik. Detta kan vara något så enkelt som att lägga till nya handtag, eller byta ut de gamla benen mot något annat. Du kan också använda tapeter eller dekorplast för att skapa mönster och texturer på ytan. Om du vill ha belysning i möbeln, exempelvis i hyllplanen på ett skåp, kan du använda självhäftande LED-spotar eller lister.

En tapetrulle och en ledlist
Överblivna tapetrullar eller LED-lister är perfekta till att dekorera exempelvis en låda eller hylla

Tänk nytt gällande användningsområde

Ett annat sätt att göra om loppisfyndade möbler är att omvandla dem till något helt annat än vad de var ursprungligen. En gammal trälåda kan exempelvis göras om till en kaffebord genom att lägga till ben och en glasöverdel. En gammal byrå kan användas som ett unikt och personligt badrumsskåp med en ny färg och handtag.

Hemdekor med en rottingpuff
En fotpall i rotting kan bli en annorlunda väggdekor - eller, tillsammans med en bricka, ett snyggt avlastningsbord

Få inspiration till att komma igång

Att göra om loppisfyndade möbler är ett kreativt sätt att skapa unika och personliga inredningsdetaljer som passar perfekt i ditt hem. Med lite fantasi och kreativitet kan du förvandla gamla och utslitna möbler till något helt nytt och spännande. Medborgarskolan har flera kurser för dig som vill komma igång - allt från enkla DIY-knep till att bygga din egen möbel från grunden.