Dans och teater

Lekfullhet och klassiskt drama

När Medborgarskolans teatergrupp satte upp sin omarbetade version av Shakespeares drama ”En midsommarnattsdröm” fanns ett 40-tal förväntansfulla föräldrar i publiken. Med stort engagemang, högt tempo och en härlig portion humor framfördes pjäsen om missriktad kärlek, obesvarad kärlek, förvecklingar och en gnutta magi. Precis som i originalet slutade det lyckligt med bröllop och dans. De unga skådespelarna gjorde ingen besviken.

I samband med föreställningen pratade vi med Nathalie Nilsson som varit kursledare för gruppen. Hon menar att det roligaste med teatergruppen är att de kommer in med så mycket energi och engagemang. Och väldigt ofta tillför de helt nya perspektiv och har frågeställningar som man som vuxen aldrig har tänkt på eller kanske inte ens känner till.

På teaterkurserna ges barnen möjlighet att leka under fria och organiserade former. De får vara kreativa i grupp och skapar tillsammans innehåll. Barnen har lekfullheten kvar och de har lätt att kliva in i teaterns värld och axla olika roller. Till skillnad från att leda vuxna som är mer medvetna och bryr sig mer om hur det ser ut.

- Det är svårare att locka fram leken ur vuxna, menar Nathalie med ett leende.

Utöver att spela teater kan de även teckna, här är ensemblen avbildad av kursdeltagaren Ellen.

Hur kommer det sig att ett gäng 10-11-åringar sätter upp en pjäs av Shakespeare, ett drama från slutet av 1500-talet? Nathalie berättar att några av barnen kände till Shakespeare innan, några kände till Romeo och Julia, och att sätta upp ett klassiskt verk är extra spännande. Kanske känns handlingen igen och är aktuell även i vår tid – kärlek går aldrig ur tiden.