Dans och teater

Med dans som passion

Hur växer ett intresse fram? Vi träffar Klara Walter som är 18 år och dansar på Showdansskolan Entré som är en del av Medborgarskolan i Örebro. För Klara är dansen en viktig del av både henne och livet i stort, hon dansar flera gånger i veckan, så här började det.

Hur väcktes ditt intresse?

Ett intresse är mer än bara ett intresse, det är val för ens framtida själv.

Som liten är det svårt att ha förståelse om utförandet av något är ett intresse eller bara något roligt, men för mig var det ganska uppenbart vad dans betydde för mig.

Det var inte bara en rolig aktivitet på fritiden, det var mitt hem. Jag kommer ihåg klart och tydligt när lilla jag stod på scen i min vampyrklädsel, min sjömansdräkt och mina kockkläder, hur jag älskade det. Publiken och scenen var jag. Jag, jag, jag.

Jag tänkte ofta för mig själv när jag tittade på tjejerna och killarna på scenen som var 10 år äldre än jag att så där vill jag dansa när jag blir större. Jag vill kunna uttrycka mig själv i dans precis som de gör.

Idag vet jag vad mitt stora intresse är och det är dans, det är mitt liv. Dansen har hjälpt mig när jag har varit ledsen. Dansen har lärt mig att uttrycka mig själv. Dansen har lärt mig att sluta vara den introverta tjejen som jag en gång var, och allt detta hade inte varit möjligt utan dansen. För vissa låter dans som bara en tråkig komponent, men för mig, och andra dansare är det en möjlighet. Denna möjlighet hade inte varit möjlig utan Medborgarskolan Entré.

Hur hittade du till Showdansskolan Entré?

Den förtjänsten beror framförallt på min mamma.

Jag och min familj flyttade till Örebro när jag skulle fylla 7 år, därpå hade vi ingen aning om vad denna stad hade att ge. Min mamma tyckt att det var viktigt att hennes barn skulle utföra en fritidsaktivitet för att utveckla oss som individer positivt. Just därför valde hon den dansskolan som ansågs ha fått bra omdöme och som kunde hitta till. Jag valde då att börja på barnbalett, vilket jag dansa i ett halvår, men jag ansåg att dansen helt enkelt var alldeles för utmattande så jag började på fotboll istället. Dock märkte jag strax därpå att det var något som saknades och därför vände jag mig till Entré igen.

På Entré finns engagemang och hunger till att utveckla sina elever. Det finns pedagogiska danslärare som har en djup bakgrund inom den stilen de lär ut, vilket är viktigt eftersom vissa dansstilar tillhör det kulturella. Jag uppskattar också att Medborgarskolan har delat upp kurserna i: nybörjare, fortsättning 1,2,3 och avancerad, så att man kan anpassa sin tidigare förkunskap inom dansen och utgå från den. Den årliga vårshowen är också en sådan fantastisk upplevelse som jag vet att alla dansare uppskattar. Gemenskapen bakom scenen, applåderna och jubel från publiken är helt magiskt, detta är ett återkommande event som fyller mig med glädje!