Musikcheck för barn i Lund: ”Det går att spela alla sorters musik på dragspel”

När Krzysztof Zimmermann var sju år gammal och skulle lära sig att spela ett instrument hemma i Polen, var köerna till piano långa på den kommunala musikskolan. Efter att ha fått höra att han hade ”för korta fingrar”, fick han förslaget att lära sig dragspel i stället. Och så fick det bli, även om han senare lärde sig piano också.

Trettio år senare spelar Krzysztof fortfarande dragspel, och undervisar sedan fyra år tillbaka på Medborgarskolan i Lund.

- Eftersom dragspel är ett rätt så ”nytt” instrument så har det inte så mycket egen musik. Det går att spela alla sorters musik på dragspel, säger Krzysztof.

- Bälgen är som en fiolstråke, den gör det möjligt att variera ljudet, förklarar han.

En av Krysztofs elever är Emil James, 15 år. Han har spelat dragspel för Krzysztof i fyra år, och dragspel är ett av ämnena som barn i Lunds kommun kan välja att spela på Medborgarskolan inom den så kallade Musikchecken.

Musikchecken erbjuder subventionerad musikundervisning för barn. Kommunens syfte att kapa köerna till kulturskolan har lyckats. Sedan 2018 är Medborgarskolan en av ett antal auktoriserade anordnare av musikundervisning, som tillhandahåller terminslång musikundervisning för kommunens barn.

Förutom dragspel finns fiol, flöjt, gitarr och sång att välja på hos Medborgarskolan i Lund. Och förstås piano, det populäraste instrumentet. Krzysztof har många unga Musikcheckelever i piano, och leder även studiecirklar i piano och dragspel för vuxna. Han skulle gärna se att fler unga vågar välja dragspel, som är ett så mångsidigt instrument.

Till nästa läsår kan barn mellan 7 och 13 år söka plats hos Krzysztof och börja spela dragspel, precis som Emil en gång gjorde. Det finns juniordragspel som passar alla möjliga unga spelemän, oavsett längd på armar och fingrar.

Musikchecken - Lunds kommun