Dans och teater

”När jag såg Grease tänkte jag att det där ska jag göra”

Matilda Yttergren började dansa redan som treåring och sedan har karriären gått som på räls. Nu startar hon ytterligare en danskurs på Medborgarskolan i Helsingborg. – När jag såg Grease tänkte jag att det där ska jag göra, säger Matilda.

Att Matilda skulle bli musikalartist var något som hon bestämde redan som femåring när hon fick se filmen Grease.

– När jag såg Grease tänkte jag att det där ska jag göra. Så det har alltid funnits där för mig, säger Matilda.

Och dansintresset hade hon redan, i och med att hennes föräldrar låtit henne gå på balettlektioner från att hon var tre år.

– Jag har alltid vetat att jag vill stå på scenen, så det är kul att det blivit så.

Det var under gymnasiet som Matilda höll sina första danskurser på Medborgarskolan. Och direkt efter studenten från Lunds dans - och musikalgymnasium begav hon sig till Glasgow för att skaffa sig en bachelorexamen inom ”musical theatre”. Hon valde noga bland skolorna, och hittade till slut en som passade henne bra.

– På GAMTA, Glasgow academy of musical theatre arts, värdesätter de individen, de producerar inte bara dansrobotar.

Men när covid kom höll det på att ställa till problem.

– Covid kastade ut mig ur Skottland, när skolorna stängde ner. Jag hade nog kunnat stanna men samtidigt visste jag inte hur länge lockdown skulle vara. Jag fick ändå mitt diplom på distans.

Med färdig examen reste Matilda ut i världen för att jobba på olika turistorter runt om i Europa.

– De senaste fem åren har jag jobbat som musikalartist i Grekland, Spanien och Cypern.

Hon var med och satte upp shower, till exempel en Abba-show, en piratshow och en disneyshow. Tillsammans med de andra artisterna reste hon runt och showade på olika hotell. Men det var inte helt enkelt att ta sig in i artistbranschen.

– Först var det en lång tid när jag bara gick på massor auditions. Mycket går på talang men det handlar även om att vara rätt person på rätt plats vid rätt tidpunkt, säger Matilda.

Utöver att stå på scen hade hon mycket kontakt med gästerna på de olika hotellen och när många kollegor fick problem på grund av Brexit hjälpte det Matilda att hon var svensk. Men hon trivdes allra mest med att stå på scen.

– Det är nåt särskilt med att få vara disneyprinsessa, att få sätta på sig kläderna och peruken. Att få sjunga ”Part of your world ”som den lilla sjöjungfrun eller ”Let it go” som Elsa i Frost. Barnen som tittar tror att man är den riktiga Elsa.

Just att få vara en förebild och ge barn framtidshopp är något som återkommer under Matildas egna danskurser på Medborgarskolan.

– Jag älskar att få vara en förebild och visa för barn att man kan jobba med det man älskar. Man kan leva sin dröm och få vara Elsa. Man behöver inte ha ett ”vanligt” jobb, säger Matilda.

De yngsta deltagarna som Matilda har är två år, de går på mamma-pappa-barndans och hennes äldsta danselev är 85 år. Hon använder lite olika sorters pedagogik beroende på deltagarnas ålder.

– Barn upp till sex år vill bara vara trygga och röra sig till musik. Sjuåringarna däremot, de vill lära sig. Det bästa de vet är när jag kör quiz med dem. Tonåringar vill lära sig och bli mer utmanade, det ska vara fysiskt ansträngande. Sen kommer de vuxna, som vill ha ett träningspass som ger styrka och kondition. De äldre kan ha andra förutsättningar så det är nästan som för sjuåringarna, säger Matilda.

Utöver kurserna i balett och balettlek startar nu Matilda även en kurs i jazzmix för vuxna på Medborgarskolan i Helsingborg. Kursen vänder sig till alla som vill dansa och lära sig grundtekniken i jazzdans.

– Jag anpassar kursen till deltagarnas erfarenhet så alla kan vara med och dansa. Jazz bygger på balettens grunder men har en modernare och mer tillåtande stil.

Uppvärmningen kommer att följas av att deltagarna får prova kickar och hopp, och sen följer en enkel och jazzig koreografi. De sista gångerna kommer ägnas åt koreografier från musikaler såsom Chicago.

– Jazzmixen är uppbyggd av uppvärmningar med fokus på jazzens grundteknik och följs av övningar där deltagarna lär sig olika steg, piruetter och hopp. Därefter jobbar vi med koreografier i olika jazzstilar. Under koreografidelen av lektionen får deltagarna alltså utforska olika stilar inom ramen jazzdans - lyrisk jazz, musikal jazz och commercial jazz med mera.

Matilda håller på och planerar för vad som ska hända under de olika kurstillfällena.

– Jag är jättetaggad, säger Matilda. Jag sitter och väljer låtar till spotifylistan nu.

Hon uppskattar arbetet på Medborgarskolan och alla möjligheter som det innebär.

– Det är stort att vara kursledare på Medborgarskolan. Det är jag själv som skapar kurserna och jag kan ta av all den kunskap som jag har, utan begränsningar. Sen tänker jag att vanliga dansskolor når ut till en viss typ av folk. Men Medborgarskolan går ut till alla, den är mer tillgänglig.

Matilda Yttergren