Rik på musik

Om man älskar musik så finns det få saker som kan berika ens liv på samma sätt som musiken. Känslan när man sätter den där tonen, ­lyssnar på den där låten eller tillåter sig att jamma loss bakom ratten på väg hem från jobbet bara för att det känns så otroligt skönt och befriande är svår att matcha. Musik har en bredd som få intressen har, eftersom man kan utöva det på så många olika sätt - sjunga, spela, lyssna, skapa, känna.

En som verkligen känner sig rik på musik är Angelica Åhman som sedan många år ­arbetar som kursledare i sång på Medborgarskolan i Örebro. Hon är dessutom musiklärare på ­Kunskapsskolan. Hennes musicerande började tidigt, redan som barn hade hon ett stort ­kulturintresse.

– Musik är ett fantastiskt sätt att få människor att höra samman. Det behöver inte handla om prestation utan det kan lika gärna vara fokus på den personliga utvecklingen.

Utan musik hade livet varit jättetråkigt, tycker Angelica. Så ofta det är möjligt tar hon del av olika kulturevenemang och den senaste tiden har det bland annat varit Live at Heart, en ­konsert med Kammarorkestern och en spelning med ett brasilianskt jazzband. Att gå på ­konsert är för henne som att gå ut och äta, förklarar hon. Man testar något nytt och får en upplevelse som berikar både kropp och själ.

Den självklara frågan till en kursledare i sång är såklart om alla kan lära sig att sjunga. ­Angelica svarar att hon under alla sina år som lärare inom musik aldrig någonsin stött på en person som inte kunnat utveckla sin förmåga att använda rösten.

– Jag minns deltagare som gråtit under de första lektionerna för att de tyckte om att sjunga men inte klarade av att höra sig själva, men som med ett par terminers träning kunde stå där och sjunga ut med stolthet i slutändan.

Angelica fortsätter att beskriva sina tankar kring kulturens betydelse i ett större perspektiv, att man i ett allt hårdare samhälle behöver få chansen att hitta mjuka värden. Hon menar att kulturen blir ett vaccin, som fungerar oavsett på vilket sätt man väljer att utöva den, och det, kära läsare, känns väl både betryggande och berikande?

Text: Camilla Danielsson | Foto: PRIVAT