Konst och hantverk

Skapa och forma i silver

Silversmide är en av alla hantverksformer som bjuder in till kreativitet och skapande på Ekeby Bruk. "Man börjar jobba med silvret och vips så flyger tiden iväg!"

Ekeby Bruk i Uppsala har många rum för kreativitet, bokstavligt talat. Här finns keramik, sömnad, makramé, sashiko (japanskt broderi), dans, yoga och såklart - silversmide.
Ulla Strömbert (bilden) är kursledare inom ämnet och har själv förkovrat sig i intresset sedan 2006.
- Jag ville göra något för mig när mina töser hade flyttat hemifrån, så jag tog en helgkurs i silversmide. Sedan var jag fast, det var så otroligt roligt! Redan på den första helgkursen kunde jag göra ett halsband, ring och örhängen, berättar Ulla.

Det är också så det går till på Ullas silversmideskurser - här får deltagaren rum att utöva sina egna idéer genom att skapa smycken efter egna idéer. När kursen är avslutad skall du ha fördjupat dina kunskaper om de olika praktiska momenten i silversmide och fått lärdom om de olika verktygen man använder. Dessutom hur man ska arbeta med tanke på säkerhet, så man förhindrar olyckor.
- Det är stimulerande att jobba med händerna och silversmide är härligt och kreativt. Man har en tanke, hur smycket ska se ut, man ritar upp och börjar jobba med silvret och vips så flyger tiden iväg, berättar Ulla.

I helgen avslutades en av höstens helgkurser i silversmide och fler kommer att starta under höst och vintern. I Facebookgruppen Medborgarskolans Hantverkscentrum på Ekeby Bruk kan du som är intresserad av hantverkskurserna, eller redan deltar i någon av alla kurser på Ekeby Bruk, få mer inspiration genom tips och bilder. Helt enkelt en digital mötesplats för alla som är intresserade av hantverk av olika slag.

Ulla, vad vill du säga till de som är nyfikna på just silversmide?

Det är så givande att skapa, få gemenskap med andra med lika intresse. Det är fantastiskt att se vad andra personer har för ideér och vad de vill åstadkomma. Det är roligt att sitta bredvid varandra på en kurs, såga, fila, löda och utbyta erfarenheter.
Man behöver också lite verktyg och en plats att jobba på, ibland kan det vara svårt att få plats med det hemma. Då är det fint med kurser i en smedja, exempelvis på Medborgarskolan, där det både finns plats och verktyg, och dessutom en kursledare som hjälper till med förslag och lösningar, svarar Ulla.

Bilder: Privat