Konst och hantverk

Sommarkurs väcker skaparlusten hos barn

Det ska vara roligt att lära sig nya saker! I sommar ges barn möjlighet att väcka skaparlusten till liv på Medborgarskolan i Västerås. Här kan barn utvecklas och inspireras inom hantverk.

I juni startar Medborgarskolan Mälardalen med Skaparlustan i Västerås för att väcka skaparlusten till liv hos barn. Här berättar Anna Mård, verksamhetsansvarig på Medborgarskolan, om nyheten som ska främja barns kreativitet och lust för hantverk.

Hur kom idéen till Sommarlustan?

- Vi vill att alla barn ska kunna göra roliga saker på sommaren. Det finns många bra sommaraktiviteter för barn, men vi ser ett behov av fler sammanhang där barn får möjlighet att skapa med händerna och utforska sin kreativa sida, säger Anna Mård och fortsätter:

- Alla människor föds med en kreativ ådra som med åldern drar oss åt olika håll. Många gånger slutar vi med det kreativa skapandet eftersom vi ofta får lära oss att det vi skapar ”måste bli något”. Så behöver det inte vara. Det är roligt att skapa och det är så det ska kännas, säger Anna.

Vad kommer barnen att få göra?

- Vi kommer att prova på att göra collage, skapa med återbruk, lära oss att sticka och mycket mer. Lite hemligt måste det få vara men kul kommer det att bli, lovar Anna.

Utforska hantverk

Att få möjligheten att utforska olika slags hantverk kan ha många positiva effekter, som ökad kreativitet, stärkt självförtroende och en förbättrad koncentration.

Varför tror du det är viktigt att barn får möjlighet att utforska olika slags hantverk?

- Jag tror att många barn kanske inte har möjligheten att få prova på hantverk hemma. Att få lära sig grunden i ett hantverk och få möjligheten att prova på återbruk och att måla, utvecklar och ger förståelse. Det i sin tur gör att du växer som människa, svarar Anna.

Vad hoppas du att barnen ska få med sig från Skaparlustan?

En ökad lust till skapande och förståelse för olika hantverk. En varm gemenskap och en insikt i att allt som skapas inte behöver vara "vackert" eller "perfekt" för att få kallas konst.

Skaparlustan är en kurs för barn.
Plats: Västerås
Start 10 juni 2023 (3 tillfällen, 3 timmar/tillfälle)