"Studieförbunden spelar en stor roll i musiksamverkan"

Bandet DULL består av Louise, Canan, Max och Elias. Tillsammans spelar de indie/postpunk musik i Amplifieds replokaler på Medborgarskolan. Nyligen deltog de i showcase festivalen Future Echos i Norrköping tillsammans med två andra band från Amplified. Vi var nyfikna på deras musik och upplevelse av samarbetet med Medborgarskolan Stockholm.

När jag intervjuvar Elias från DULL är det dagarna efter att bandet uppträdde på festivalen Future Echos i Norrköping. En internationell showcase festival med artister och musiker från hela världen som Amplified för första gången i år samarbetat med. DULL var ett av tre band från Amplified som ansökte nationellt och kom med.

– Att spela på Future Echoes var väldigt roligt. Det var många band som spelade på festivalen vilket gjorde att man fick träffa och lyssna på band man inte hört förut och åka hem med en massa inspiration.

Till en början var det Louise och Canan som spelade gitarr och sjöng ihop utan några ambitioner att starta band.

– Vi startade bandet under pandemin och till en början var det bara Louise och jag. Louise kände Canan som var peppad på att repa ihop och Canan kände Max, och efter ett tag hade vi ett gäng låtar som vi tyckte var för bra för att inte spela in och spela live och på så vis blev vi ett band. Vi gör musik som vi själva tycker är bra och utifrån vad andra har sagt spelar vi indie/postpunk.

Det var via Facebook som DULL fick nys om en ledig replokal som fanns att hyra på Medborgarskolan.

–Vi kom i kontakt med Medborgarskolan via en vän som skrev på Facebook att det fanns en ledig lokal att hyra. Samarbetet har fungerat toppen och möjligheten att få spela i en bra replokal där vi kan hänga och skriva musik ihop är grymt. Hösten 2022 fick vi också möjligheten att spela på Amplified Equally festivalen tillsammans med ett gäng andra band, vilket anordnades av Amplified. Med andra ord så hjälper de oss också att få gig och nå ut med vår musik.

Bandet är eniga om studieförbundens viktiga roll i att hjälpa unga människor som håller på med musik.

– Många unga människor som håller på med musik kanske inte alltid har ett självklart sammanhang där de kan spela. Där spelar studieförbund en stor och viktig roll. Att tex få möjligheten att gå på en kurs för att bygga pedaler kan göra att man träffar likasinnade som man eventuellt kan börja spela musik ihop med. Och att få lite medvind i att hitta en replokal och spelningar kan studieförbund hjälpa till med vilket är viktigt.

När jag frågar bandet hur framtiden ser ut är det både skivsläpp och spelningar inplanerat men också planer om Europa..

– Vi släpper vår debutskiva i dagarna och i vår kommer vi att spela live i Stockholm, Göteborg och Uppsala. Så småningom siktar vi på att kunna åka iväg och spela i Europa och sedan spela in en andra skiva som vi redan börjat skriva på.