Varm samvaro i viktig simskola

Det är kallt ute – men inne är det varmt på mer än ett sätt. I en simhall i Viskafors utanför Borås ses ett tjugotal syriska kvinnor för att lära sig simma och sluta vara rädda för vatten. Men simningen och samvaron har också blivit deras väg in i det svenska samhället.

Text SOFIA ERIKSSON | Foto ANNA-LENA LUNDQVIST | Film INES SEBALJ

Vattenytan i bassängen är än så länge spegelblank, men snart ska Nour Nazir och hennes väninnor i den syriska kulturföreningen Multaka Asham hoppa i för dagens simlektion. Det är söndag förmiddag och simhallen är bokad bara för dem. Det är varmt och fuktigt. Inifrån omklädningsrummet hörs duschvatten som strilar, skratt och prat.

– Vi ser fram emot den här dagen hela veckan! Fyra timmar utan barn och man, det är härligt att få tid bara för sig själv, säger Nour.

Öppnar dörren till det svenska samhället

Multaka Asham samarbetar med Medborgarskolan och har ungefär 400 medlemmar med ursprung i Syrien och kringliggande länder. Föreningen anordnar allt från kulturaktiviteter och dans till matlagning och hälsovård, ofta i form av studiecirklar. I gemenskapen delar de med sig av kunskapen om Sverige.

– Vi hjälper varandra att veta mer om samhället. Om hur man kan hitta jobb, olika sätt att studera och vardagen. Och vi diskuterar mycket. Genom Multaka Asham och Medborgarskolan blir vi mer engagerade i samhället, säger Nour.

Gemenskap

Simskolan för kvinnor har funnits i tre år, även om den pausats under pandemin. Deltagarna är mellan 15 och 70 år. Vissa tränar simning, andra övar för att komma över sin skräck för vatten. Nour, liksom många andra, flydde hit över Medelhavet.

– Jag har försökt att glömma kylan och hur rädda barnen var. Vi var 400 personer i en träbåt avsedd för 40 personer. Två dagar tog det. Efter en sådan upplevelse ville vi aldrig bada igen. Det finns ju massor av fina sjöar kring Borås men jag och barnen var rädda. Att kunna öva i en simhall har hjälpt mig få självförtroende och våga igen.

Se filmen

Gå till videon på Youtube.com

Artiklar

Läs vidare om "Välkommen in i värmen"
Välkommen in i värmen

Upptäck julen hos Medborgarskolan. Se vinterns kurser, möt våra kursledare och köp presentkort på kunskap i julklapp.