”Vi har lyckats bilda en ny gemenskap”

Föreningen Funkisfamiljerna arrangerar aktiviteter för familjer som har barn med någon slags funktionsnedsättning. –Vi har lyckats bilda en ny gemenskap där både barnen, deras syskon och föräldrarna har knutit nya vänskapsband, säger Josanna Österlin, föreningens grundare.

Föreningen startades 2022 för att hjälpa familjer med någon slags funktionsnedsättning att träffa andra liknande familjer och att hitta en gemenskap.

– För många familjer har föreningens aktiviteter brutit en lång isolering, ensamhet och utanförskap. Vi har lyckats bilda en ny gemenskap där både barnen, deras syskon och föräldrarna har knutit nya vänskapsband, säger Josanna Österlin.

Föreningen har 116 medlemmar och facebook-gruppen ”Funkisfamiljer i Malmö” har 464 medlemmar. Samarbetet med Medborgarskolan började våren 2022 och tillsammans har vi arrangerat bland annat föreläsningar, filmvisning, vuxen-träffar och workshops kring diagnoser.

Under devisen ”Hej Blåljusen!” får barnen titta närmre på ambulanser, brandbilar, polisbilar och träffa utryckningspersonal. Tanken är att barnen ska kunna känna sig trygga med personalen.

– Det finns mycket roligt med denna förening, men roligast av allt är att se funkisbarnens glittriga ögon när de får uppleva något de uppskattar, något som är format efter deras önskemål och anpassat efter deras förutsättningar, säger Josanna.

Josanna jobbar som samordnare inom hemsjukvården och har själv tre barn. Utöver all övrig verksamhet med Funkisfamiljerna så driver hon även en podd om funkislivet tillsammans med kompisen Monica Bergenek ”Kaos, kärlek och koffein”.

– Jag brinner för att funkisbarnen ska få ett givande liv samt att fördomar och okunskap ska minskas i samhället, säger Josanna.

Funkisfamiljerna