Distans
2 Maj 2024
Torsdagar
Peter Hagenstål

En perfekt kurs att fortsätta med om du kan grunderna i bokföring. Vi jobbar med ett företags bokföring under ett helt år och går igenom viktiga moment inom moms, inköp, försäljning, löner och skattekonto m.m. Dessutom avslutas kursen med grundläggande bokslutsövningar.

I kursen bokföring 2 kommer vi att jobba med ett mindre aktiebolag. Företaget följer vi under 12 månader så det innebär att vi lägger in ett helt års bokföring. Vi arbetar med grundläggande bokföring, fördjupningsövningar och avslutar sedan  med ett bokslut. I vårt övningsföretag kommer vi också att göra grundläggande löneuträkningar.

Kursen är anpassad efter faktureringsmetoden. Den fungerar både för enskilda firmor och små till medelstora företag. Du ska använda dig av det bokföringsprogram du arbetar med idag; Visma, eEkonomi eller Fortnox. Medborgarskolan har elevlicenser i till samtliga av dessa program.

Försäljning i butik och kundfakturor
Inköp av varor (från Sverige, EU och land utanför EU)
Inköp av inventarier och planenliga avskrivningar
Löner
Moms
Bokslutstransaktioner

Upplägg
Kursen bedrivs som heldistanskurs via ett klassrum i vår plattform plattform Learnify under 10 veckor. Under hela kursen har du tillgång till vår kursportal där du hittar 10 moduler (självstudier), extra uppgifter, filmklipp och ett forum där du och övriga deltagare kan ställa frågor till kursledaren och diskutera med varandra under hela kursens gång.

Kursledaren loggar in varje vardag och besvarar frågor. Du har möjlighet att delta på flera webbinar under kursen med innehåll anpassat efter kursinnehållet. Du bör lägga ner 4 studietimmar/vecka på kursen (en studietimma=45 minuter) men du jobbar i din egen takt, på tider som passar dig, inom ramen för kursplanen. Kursen avslutas med en inlämningsuppgift som är obligatorisk för att bli godkänd på kursen.

Ni får tillgång till plattformen samma dag som kursen startar.

Förkunskaper
Grundkurs i bokföring krävs eller motsvarande erfarenhet. Kursen är andra delen av våra bokföringskurser. Första delen är Bokföring 1 med introduktion till datorbokföring och tredje delen heter kort och gott Bokföring 3

Peter Hagenstål har distansundervisning inom data och ekonomi sen flera år. Alla våra kursledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Kursmaterial ingår i priset och finns för nedladdning under kursens gång.

Ange alltid aktuell e-postadress vid anmälan. Viktigt då inloggningsuppgifter m m mailas ut. Det finns möjlighet att dela upp kurs- och materialavgift.

Rabatt hos Bokus
Ta chansen och få rabatt på bland annat kurslitteratur. På www.medborgarskolan.se/bokusrabatt finns detaljerad information

Folkbildning skapar vi tillsammans i gruppen och den drivs framåt genom kunskapsutbyte. Det kan vara stort och smått, lokalt och globalt eller fysiskt och distans - det är upp till dig och din grupp. Vi på studieförbundet Medborgarskolan ger dig möjlighet att lära, utvecklas och byta erfarenheter och tankar. Du som individ påverkar studiecirkelns upplägg och innehåll genom ett demokratiskt inflytande.