Falun

Drömmer du om att kunna riva av ett solo? Eller att hitta tekniken och ditt eget sound? Medborgarskolans kurs i elbas passar både dig som redan kan spela gitarr liksom dig som är nybörjare och kan mycket lite eller inget alls.

Innehåll

Undervisningen sker individuellt och lektionerna skräddarsys utifrån din kunskap och dina behov. Vi har fokus på bra grundteknik och att hitta just ditt unika sound. Du får lära dig solotekniker som till exempel tapping, arpeggion och olika skalor, men framför allt kör vi mycket riff, melodispel och gehörspel. Under kursens gång får du också en inblick i teorin bakom gitarrspelet.

Upplägg

Vi har en lektion i veckan à 30 minuter, vid behov kan tiden för kurstillfället varieras enligt särskild överenskommelse med kursledaren. Tillsammans diskuteras upplägget på lektionerna. Kontakta oss på Medborgarskolan så bestämmer vi gemensamt ett startdatum för kursen!

Förkunskap

Inga förkunskaper krävs. Kursen vänder sig både till dig som är nybörjare och dig som har kommit en bra bit på vägen med gitarrspelet.

Mattias är verksam som vissångare och som producent av olika kulturarrangemang. Aktiv i ett antal olika kulturföreningar. Han har många års erfarenhet av att leda gitarrkurser på olika nivåer.

Mats spelade i olika band redan under de tidigaste åren och har sedan 80-talet arbetat som professionell musiker (gitarrist och basist) i rock/dansband samt som trubadur och studiomusiker. Har sedan 25 år även ägt och drivit inspelningsstudio och produktionsbolag. Har  parallellt med detta också arbetat som musik- och musik/teaterproduktions-lärare  på estetprogrammen på Haraldsbo- samt Lugnetgymnasiet.

Det är något speciellt med våra kursledare! De delar med sig av sin kunskap på ett inspirerande och engagerat sätt i ämnet de brinner för. Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial

Ta med din egen gitarr.

Välkommen till oss

• Micro och kylskåp finns.
  • Kaffe och te finns att köpa.
  • Parkering finns i närheten av lokalen.
  • Buss och tåganslutning i närheten.

• Enskild undervisning är endast bokningsbart via telefon. Kontakta oss på 023-21575 för bokning av tid.
  • Kursstart kan komma att ändras och att startdatum är preliminära. Observera att du alltid får en kallelse/faktura innan kursstart.
  • Läs mer om delbetalning eller om våra allmänna villkor.
  • Vid frågor, funderingar eller specifika behov, tveka inte att kontakta oss.

Medborgarskolan och folkbildning

Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Medborgarskolan Falun

Åsgatan 27A, Falun