Lund
2 Okt 2024
Onsdagar
Niclas Jönsson

Kurs / Föreläsningsserie i 7 delar - om England, dess historia och nutid.

Detta är en kurs / föreläsningsserie om England uppdelat i 7 delar med en föreläsning/kurstillfälle per vecka.

1. Engelsk förhistoria med stenålder, kelter och romare.
  2. Tidiga medeltiden med Anglosaxare och Normander.
  3. Högmedeltiden med kungarna Edvard och Rosornas krig.
  4. Ätten Tudor och 1500-talet samt 1600-talet med inbördeskriget.
  5. Ätten Hanover med 1700-talet och Victoria med 1800-talet.
  6. Första delen av 1900-talet med två världskrig.
  7. Tiden efter 1945 med en regent och massor av premiärministrar. Och 2023 en ny kung!

Denna föreläsningsserie ges i bara i Lund ht-2024. (Det går bra att hoppa in även om man missat något tillfälle i början).

Varmt välkomna!

För vem?
Inga förkunskaper behövs bara ren nyfikenhet! Frågor välkomnas!

Anmälan
OBS! Ta del av köpevillkoren innan du anmäler dig. När kursen / föreläsningen fått tillräckligt med anmälningar får du en kallelse med faktura via posten eller e-post. Där anges definitiv startdag, plats, tidpunkt och ibland även information om portkod med mera.

• Anmälan är bindande
  • Föreläsningens startdatum är preliminärt.
  • Invänta alltid kallelse innan du går till kurslokalen.

Våra ledare har relevanta ämneskunskaper och erfarenhet av att leda studiecirkel. Ledaren genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Genom ett utbildningsprogram ges våra ledare möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling, en viktig del av Medborgarskolans kvalitetsarbete.

Eventuell rabattorsak anges vid anmälan. Intyg krävs. Man kan dela upp betalningen på upp till tre månader, meddela i så fall detta vid din anmälan.

Detta är folkbildning
Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar, på distans eller semidistans. Vi på studieförbundet Medborgarskolan ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Varje individ har inflytande i gruppen. Inom folkbildningen kan den enskilde deltagaren påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan

Bangatan 6, Lund