Distans
Mån, Tors
Stefan Johansson

Få platser kvar

Förarbevis Moped klass 2 på distans, helt digitalt! 4 teoriträffar via zoom och ett teoriprov! Denna kurs ger dig som inte har körkort rätt att framföra en RAWBIKE samt Moped klass 2 dvs "25 moped" utan registreringsskylt.

INNEHÅLL
Du får  kunskap om trafikregler, faktorer som påverkar dig som förare,  samspelet i trafiken. Du får även en del råd om skötsel av mopeden och att köra miljömedvetet.
Du får också lära dig grunderna i första hjälpen.
Kursens upplägg följer transportstyrelsens föreskrifter för förarbevis för moped klass II som trädde i kraft från och med 1 oktober 2009.

UPPLÄGG
Kursen består av 4 träffar teori: 20/5, 23/5, 27/5, 30/5 kl. 18.00-20.45, teoriprov gör du efter genomförd utbildning på ett av Medborgarskolans kontor nära dig.

Innan kursstart får du inloggningsuppgifter till zoom för teoritillfällena. Du behöver säkerställa att din utrustning fungerar före kursstart. Du kommer därför att kunna logga in dig ca 30 minuter innan kursstart. God datavana, en väl fungerande internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt en dator med webbkamera är nödvändigt för att kunna genomföra kursen.

Efter avslutad kurs har du möjlighet att skriva teoriprovet för att få ett förarbevis för moped klass II.
Bokning av provskrivning sker under kursens gång.

Observera att du måste ha fyllt 15 år för att få skriva provet.
Det är viktigt att du har giltig legitimation till provtillfället.
350 kr för examination finns med på fakturan/kallelsen som övrig avgift i kursavgiften. Omprov kostar 350:- per provtillfälle.
Samtliga lektioner är obligatoriska, vid ev. extra teorilektion tillkommer en avgift på 350:-

FÖRKUNSKAPER
Du behöver inte ha några förkunskaper men däremot ha fyllt minst 14 år och 9 månader.

KURSLEDARE
Ledarna har mångårig erfarenhet av att utbilda i moped klass II och är godkända av Transportstyrelsen.
Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning.
Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem.
Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

KURSMATERIAL
STR Förarbevis Mopedbok med arbetshäfte ingår i kursen.

BRA ATT VETA
Teoriprovet går även att göra muntligt. Meddela det i förväg till oss.
Vid godkänt prov tillkommer en kostnad till Transportstyrelsen för tillverkning av förarbeviset.

Övrig avgift: 350 kr