Lycksele
28 Nov 2024
Torsdagar
Roberth Andersson

Hos oss på Medborgarskolan kan du ta förarbevis för skoter. Du får kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, råd om teknik, skötsel och säkerhet. Du får lära dig om terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen. Kursen har tre pass teori på distans via zoom och ett praktiskt körmoment i Lycksele.

FÖRARBEVIS SNÖSKOTER

Kursen ger dig kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, att köra på skrå, passera trafikövergångar, ledkörning mm samt hur du agerar om du kör fast med din skoter. Du får råd om skötsel av skotern och övriga säkerhetsfrågor.

Kursen genomförs enligt Transportstyrelsens föreskrifter för förarbevis - snöskoter, terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen.

UPPLÄGG

Kursen består av 3 träffar teori, totalt 7 timmar och ett praktikpass på 3 timmar.

Praktikpasset genomförs när det finns tillräckligt med snö enligt terrängkörningslagen.

Visa upp giltig legitimation vid kursstart, det praktiska momentet samt vid provtillfället.

För att bli godkänd måste du enligt krav från Transporstyrelsen ha varit med på hela kursen. Vid eventuell sjukdom eller annan frånvaro går det bra att komplettera med extra pass – kostnad för detta tillkommer.

Skriftligt eller muntligt prov görs efter avslutad kurs.

FÖRKUNSKAPER

Du måste vara minst 15 år och 9 månader för att kunna delta i det praktiska momentet.. Observera att du måste ha fyllt 16 år och inte ha några spärrar registrerade hos Transportstyrelsen för att få göra provet.

KURSLEDARE

Våra kursledare är godkända av Transportstyrelsen.

KURSMATERIAL

Snöskoterhandboken ”Frihet under ansvar” – Snofed ingår i kursavgiften. Du som önskar ljudbok meddela detta vid anmälan. Vid webbanmälan, skriv i kommentarsrutan.

BRA ATT VETA                                 (lokala avvikelser kan förekomma)

Preliminära datum för kursen:

Torsdag 28 november

Torsdag 5 december

Torsdag 12 december

Medtag godkänd hjälm samt varma kläder och skor vid den praktiska körningen. Skoter ingår inte i kursavgiften. Två personer kan dela på en skoter. Övriga praktiska detaljer tas upp vid kursstart.

Anmäl dig redan  nu så säkrar du din plats. Anmälan är en intresseanmälan som du kan dra tillbaka om du tiderna inte passar!

Medtag godkänd hjälm samt varma kläder och skor vid den praktiska körningen.

Tillgång till snöskoter i körmomentet ingår inte i kursavgiften. Har du tillgång till en egen snöskoter tar du med dig den. Två personer kan också dela på en skoter. Vi rekommenderar elever att köra med lämplig ledkörningsskoter.

Övriga praktiska detaljer tas upp vid kursstart.

Omprov och ev. extralektion kostar 350:-

Medborgarskolan förbehåller sig rätten att flytta fram kursstart vid för få deltagare. Invänta alltid information/kallelse. Kom ihåg att läsa avbokningsvillkoren om du avbokar din plats.

Välkommen med din anmälan!

Medborgarskolan Lycksele

Borgaregatan 21, Lycksele