Storuman
6 Nov 2024
Onsdagar
Roberth Andersson

Hos oss på Medborgarskolan kan du ta förarbevis för skoter. Du får kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, råd om teknik, skötsel och säkerhet. Du får också lära dig terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen.

INNEHÅLL

Kursen ger dig bland annat kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, att köra på skrå, passera trafikövergångar, ledkörning m.m. samt hur du agerar om du kör fast med din skoter.
Du får också råd om skötsel av skotern och övriga säkerhetsfrågor.
Kursen baseras på Transportstyrelsens föreskrifter för förarbevis-snöskoter, terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen.

UPPLÄGG

Kursen består av tre träffar teori (totalt ca. 7 timmar) och ett praktikpass (ca. 3 timmar).

Teoripassen görs på distans i ett digitalt klassrum via Zoom. Du behöver stabil internetuppkoppling, dator, kamera och headset med mikrofon. För godkänd närvaro krävs att du är väl synlig på bild i kameran.

Teorin är planerad onsdagar 6/11, 13/11 och 20/11 kl. 18-20:45 med reservation för förändringar.

Praktikpasset genomförs i första hand i Storuman men vi försöker även erbjuda körningar på andra platser om det finns tillräckligt stort deltagarunderlag (t.ex. Sorsele och Tärnaby/Hemavan). Under det praktiska passet så lär vi oss snöskoterns funktion och uppbyggnad, hur man surrar fast skoter på släp samt övningskör med snöskoter på en övningsslinga. Du måste ha med dig en skoter, en godkänd hjälm och varma kläder till praktikpasset.

Efter avslutad kurs har du möjlighet att skriva provet för förarbevis för snöskoter. Vid särskilda behov kan provet göras muntligt. Bokning av provskrivning sker under kursens gång och görs på Medborgarskolans kontor eller enligt överenskommelse på orten där man kör.

Det är viktigt att du kan visa upp giltig legitimation både vid kursstart, det praktiska momentet samt vid provtillfället. För att bli godkänd måste du enligt krav från Transporstyrelsen ha varit med på hela kursen. Vid eventuell sjukdom eller annan frånvaro går det bra att komplettera med extra pass – kostnad för detta tillkommer, 350:-/pass.

FÖRKUNSKAPER

Du måste vara minst 15 år och 9 månader för att kunna delta i det praktiska momentet.

Observera att du måste ha fyllt 16 år och inte ha några spärrar registrerade hos Transportstyrelsen för att få skriva provet.

KURSLEDARE

Våra kursledare är godkända av Transportstyrelsen.

KURSMATERIAL

Allt studiematerial såsom t.ex. Snöskoterhandboken ”Frihet under ansvar” – Snofed, ingår i kursavgiften. Du som önskar ljudbok kan få låna en sådan, meddela då detta vid anmälan genom att skriva en notering i kommentarsrutan.

BRA ATT VETA

Medtag godkänd hjälm samt varma kläder och skor vid den praktiska körningen. Skoter ingår inte i kursavgiften.

Vid godkänt prov tillkommer en kostnad på 320 kr till Transportstyrelsen för tillverkning av förarbeviset.

Omprov och ev. extralektion kostar 350:-

KURSKOSTNAD 2695:- inkl. kursmaterial och ett provtillfälle.

Medborgarskolan förbehåller sig rätten att ställa in eller flytta fram kursstart vid för få deltagare. Invänta alltid information/kallelse. Kom ihåg att läsa avbokningsvillkoren om du avbokar din plats.

Frågor? Ring 0951-10177.

Medborgarskolan