Skellefteå
Ledare
Per Söderberg
2 800 kr

Hos oss på Medborgarskolan kan du ta förarbevis för skoter. Du får kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, råd om teknik, skötsel och säkerhet. Du får lära dig om terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen. Teorin sker digitalt via zoom.

INNEHÅLL
Kursen ger dig kunskap om snöskoterns användning i trafik och natur, att köra på skrå, passera trafikövergångar, ledkörning mm samt hur du agerar om du kör fast med din skoter. Du får råd om skötsel av skotern och övriga säkerhetsfrågor.

Kursen genomförs enligt Transportstyrelsens föreskrifter för förarbevis - snöskoter, terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen.

UPPLÄGG
Kursen består av 3 träffar teori via zoom, totalt 7 timmar och ett praktikpass på 3 timmar. Praktikpasset genomförs när det finns tillräckligt med snö enligt terrängkörningslagen.

Visa upp giltig legitimation vid kursstart, det praktiska momentet samt vid provtillfället. Obligatorisk närvaro på alla moment enligt transportstyrelsens föreskrifter. Skriftligt eller muntligt prov görs efter avslutad kurs.

FÖRKUNSKAPER
Du måste vara minst 15 år och 9 månader för att kunna delta i det praktiska momentet. Observera att du måste ha fyllt 16 år och inte ha några spärrar registrerade hos Transportstyrelsen för att få göra provet.

KURSLEDARE
Våra kursledare är godkända av Transportstyrelsen.

KURSMATERIAL
Kursmaterial ingår i kursavgiften. Du som önskar ljudbok meddela detta vid anmälan.

BRA ATT VETA
Datum för teorin kommer. När du anmäler på denna kurs så får du information när vi ar datum ute. Passar inte tiderna kan du få förtur till kurser längre fram! Medtag godkänd hjälm samt varma kläder och skor vid den praktiska körningen. Skoter ingår inte i kursavgiften. Två personer kan dela på en skoter. Vi kan förmedla kontakter till lokala uthyrare vid behov (dock begränsat antal). Meddela oss detta i så fall. Observera att kostnad för skoterhyra tillkommer. Övriga praktiska detaljer tas upp vid kursstart.

Omprov och ev. extralektion kostar 350:-

Medborgarskolan förbehåller sig rätten att flytta fram kursstart vid för få deltagare. Invänta alltid information/kallelse. Kom ihåg att läsa avbokningsvillkoren om du avbokar din plats.

Medborgarskolan Skellefteå

Storgatan 37 B, Skellefteå