Distans
13 Aug 2024
Tis-Tors
Roberth Andersson

Hos oss på Medborgarskolan kan du ta förarbevis för terränghjuling. Lärarledd digital teori på fasta tider. Du får kunskap om terränghjulingens användning i naturen, skötsel och säkerhet. Du får också lära dig om terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen.

INNEHÅLL

Kursen ger dig bland annat kunskap om terränghjulingens användning, att köra på skrå, passera diken, stockar och manövrera fordonet på olika sätt. Du får också råd om skötsel av terränghjulingen och övriga säkerhetsfrågor. Kursen baseras på Transportstyrelsens riktlinjer för förarbevis terränghjuling, terrängkörningslagen och grunderna i första hjälpen.

UPPLÄGG

Kursen består av tre tillfällen teori och ett praktikpass. De tre teorilektionerna görs på distans via Zoom och är planerade den 13/8, 14/8 och 15/8 (tis, ons, tors) kl. 18-20:30 (med reservation för förändringar).

För de digitala lektionerna behöver du stabil internetuppkoppling, dator, kamera och mikrofon.  För godkänd närvaro krävs att du är väl synligt på bild i kameran.

När du är klar med teorilektionerna är det dags att göra praktikpasset som är cirka 3 timmar. Denna körning planeras och bokas in i samråd med din ledare och de andra deltagarna. Den kommer troligen att bli en vardagskväll innan augustis slut. Vid körtillfället lär vi oss om terränghjulingens funktion och uppbyggnad, hur man lastar samt övningskör på olika sätt. Vi utgår från körning i Storuman (Vildmannabanan). Vid det praktiska passet måste du ha med egen terränghjuling, lämpliga kläder och en godkänd hjälm.

Efter avslutad kurs har du möjlighet att skriva provet för Förarbevis terränghjuling på något av våra kontor.

FÖRKUNSKAPER

Inga förkunskaper krävs. Du måste vara minst 15 år och 9 månader för att få delta i det praktiska momentet. Du måste ha fyllt 16 år för att få skriva teoriprovet.

KURSLEDARE

Våra kursledare har pedagogisk utbildning och är godkända av Transportstyrelsen.

KURSMATERIAL

Snöskoterhandboken ”Frihet under ansvar” – Snofed, ingår i kursavgiften, och annat digitalt material speciellt anpassat för terränghjuling.

VIKTIGT ATT VETA

Det är viktigt att du kan visa upp giltig legitimation vid kursstart, det praktiska körmomentet samt vid provtillfället.

För att bli godkänd måste du enligt krav från Transporstyrelsen ha varit med på hela kursen - alla lektioner är obligatoriska. Har du missat ett tillfälle så kan vi, i mån av plats, erbjuda extra lektioner till en kostnad av 350:-.

Egen terränghjuling medtas till praktiken. Tid för praktik planeras tillsammans med ledaren.

Invänta alltid information/kallelse. Medborgarskolan förbehåller sig rätten att flytta fram kursstart vid för få anmälda deltagare. Kom ihåg att läsa avbokningsvillkoren om du avbokar din plats.

Vid ytterligare frågor ring 0951-10177. (Medborgarskolan Storuman, Sorsele, Tärnaby, Hemavan.)

Övriga kontor: Vilhelmina, Umeå, Skellefteå, Nordmaling, Lycksele, Luleå, Piteå, Övertorneå, Gällivare, Östersund, Sundsvall, Örnsköldsvik.

(ATV, fyrhjuling, sexhjuling)