Örebro
29 Okt 2024
Tisdagar

Innehåll
Drömmer du om att bli författare? Kanske skriver du på en roman eller en novellsamling, eller så behöver du hjälp med att komma igång. Oavsett var i processen du befinner dig med ditt skrivande får du stöd och verktyg för att ta dig vidare med din text. Kursen är uppbyggd kring verktyg som ger omedelbara resultat och som, tillsammans med lärarhandledning och feedback i grupp, hjälper dig att utvecklas som författare. Kursen avslutas med en lektion som ger konkreta råd till dig som vill bli utgiven av förlag.

Upplägg
Vid varje lektion ges teoretisk genomgång, praktiska skrivövningar och hemuppgifter som hjälper dig att fördjupa din förståelse för det skrivna hantverket och din text. Den egna texten står alltid i fokus.

Vi kommer att gå igenom dramaturgi, karaktärer, dialoger, miljöer, språk och stil samt gestaltning.
Fysiska träffar sker en gång i veckan och du förväntas göra en liten hemuppgift mellan varje tillfälle. Under träffarna kommer du att dela dina texter med gruppen och även läsa och ge respons på dina kurskamraters texter. Den egna skrivprocessen är central för kursen, liksom att ge och få respons.

Förkunskaper
Det här är en grundkurs och det finns inga krav på förkunskaper.

Ulrika Alenfelt har gått flera författarkurser och en lektörutbildning. Hennes noveller har publicerats i antologier och kvällstidningar och hon har vunnit flera stora novelltävlingar.

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Ledaren har tagit fram eget material.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart.
Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Medborgarskolan Örebro Fab.

Fabriksgatan 18, Örebro