Helsingborg
23 Sep 2024
Måndagar
Eva Sjöqvist Brolin

Landet som gav oss Tour de France och Monets alla verk. Soliga stränder i söder och snöiga alper i öster, Frankrike har lite av det mesta. Kulturella rikedomar, vingårdar i mängder, böljande gröna kullar och det fantastiska franska köket. Följ med på resan in i det franska språkets värld. Bienvenue!

Denna termin bygger vi vidare på kunskapen som du fick tidigare terminer eller om du har liknande kunskaper. Du övar på att tala så att du snabbt blir bättre på att kommunicera på franska.

Vi breddar dina kunskaper inom bl.a. vardagsspråket, uttal och ordförråd genom olika övningar som till exempel dialoger och rollspel. Tillsammans med ledaren anpassas undervisningen till dig och gruppens kunskapsnivå.

Så här går det till
Kursen går en gång i veckan i tio veckor, samma dag och tid. Eventuella lov eller uppehåll bestäms tillsammans i gruppen och med ledaren vid kursens första tillfälle. Kursen omfattar 2x45 minuter per kurstillfälle.

Material
Vilket kursmaterial ni ska använda bestämmer ni vid första kurstillfället. Kostnad för material ingår inte i kursavgiften.

För vem?
En kurs för dig som har läst minst 4 terminer. För att du ska hamna på rätt nivå så kan du läsa mer om språknivåerna nedan. Är du osäker så rekommenderar vi dig att göra nivåinplaceringstestet: www.medborgarskolan.se/spraktest

Europarådets nivåskala
Basnivå Nybörjare-passar dig som ännu inte har några kunskaper alls i språket
Basnivå A1- du har du ytterst begränsade kunskaper och är nästintill nybörjare
Basnivå A2-du har fortfarande relativt lite kunskaper
Självständighetsnivå B1- du börjar få grepp och kan uttrycka dig i vissa sammanhang
Självständighetsnivå B2-du har goda kunskaper
Avancerad nivå C1 och C2-du talar och skriver språket obehindrat

OBS! Ta del av köpvillkoren innan du anmäler dig.

Du får en kallelse till kursen ca 1-2 veckor innan kursstart. Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. I kallelsen anges definitiv startdag, plats, tidpunkt och ibland även information om portkod med mera.

Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Vi förbehåller oss rätten att vid behov byta kursledare eller kurslokal.

Våra ledare har relevanta ämneskunskaper och erfarenhet av att leda studiecirkel. Ledaren genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Genom ett utbildningsprogram ges våra ledare möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling, en viktig del av Medborgarskolans kvalitetsarbete.

Rabatt
Alla som går en kurs hos oss får rabatt på böcker. Läs mer om hur du gör:

Detta är folkbildning
Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar, på distans eller semidistans.
Vi på studieförbundet Medborgarskolan ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Varje individ har inflytande i gruppen. Inom folkbildningen kan den enskilde deltagaren påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg