Stockholm
17 Sep 2024
Tisdagar
Marie-Jeanne Provost Ramberg

Det finns knappast något annat land i Europa som har ett så rikt kulturutbud och en så rik kulturhistoria som Frankrike. Fransk kultur spänner över en stor vidd: från mat och vin till konst, musik, filosofi och litteratur. Bienvenue!

Innehåll

Med hjälp av en aktuell textbok tränar vi fraser och dialoger i olika situationer, text- och hörförståelse. Grammatikövningar ingår. Du får också läsa tidningar och uttrycka dig om aktuella händelser.

Upplägg

Kursen omfattar 2 x 45 min per tillfälle. Vi träffas under 10 veckor.

Förkunskaper

• Du förstår TV-program och filmer utan alltför stor ansträngning och använder språket flexibelt och effektivt
  • Du kan läsa artiklar och rapporter som behandlar aktuella ämnen
  • Du kan ta aktiv del i diskussioner om välkända ämnen och förklara och försvara dina åsikter

Marie-Jeanne Provost kommer från Caen i Frankrike och har arbetat som kursledare i franska på Medborgarskolan i många år och har lång erfarenhet av vuxenutbildning på alla nivåer!

Det är något speciellt med våra kursledare...!
Våra kursledare har i regel språket som sitt modersmål eller har en gedigen utbildning inom sitt språk. De flesta har pedagogisk utbildning och erfarenhet av vuxenundervisning.
Medborgarskolan erbjuder varje termin många givande utbildningar som underlättar ledarens pedagogiska arbete och stimulerar till personlig utveckling.

Testa dina kunskaper i franska
Om du är osäker på vilken nivå du ska välja, kan du test dina kunskaper på Medborgarskolan, Hagagatan 23, T-Odenplan.
Du kan göra din anmälan på vår hemsida. Glöm inte ange vilken tid du vill komma eller ring för bokning 010-157 63 61.
Du kan även göra testet på vår hemsida genom denna länk:
Språktest i franska

Kursmaterial

Stupeur et tremblements av Amelie Nothomb ISBN: 9782253150718
Ledaren använder sig av egna texter, franska artiklar och övningar.
Material som rekommenderas att köpa till kursen är "Grammaire Progressive du francais - Intermediaire, avec 600 exercies".

Vi rekommenderar att du köper kurslitteraturen först när faktura/kallelse erhållits från oss.

Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum ca 10 dagar före kursstart.
Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala eller ring 010-157 63 61 så hjälper vi dig.

Rabatt hos Bokus och Akademibokhandeln
Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 6 % rabatt på Bokus.com och 10 % på Akademibokhandeln.
Läs mer om hur du gör på Rabatt på kursmaterial.

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm