Marsfjäll
14 Maj 2024
Tis, Ons, Lör, Sön

Få platser kvar

Kniven är en av människans äldsta och mest användbara verktyg. Kniven är just det ett verktyg och inget vapen. Detta är en grundkurs i konsten att göra en enklare, praktisk och funktionell brukskniv.

Här får du hjälp och inspiration att steg för steg tillverka en praktisk, funktionell och handgjord kniv. Designen är din egen och därmed helt unik eftersom allt utgår från din egen smak och de olika materialens struktur. Upplev och upptäck skaparglädje tillsammans med andra och en mycket engagerad ledare med egen erfarenhet.

INNEHÅLL

Du får lära sig att från grunden tillverka en egen kniv. Här får du tips på många praktiska och funktionella tips och idéer. Att göra sin första egna kniv kräver inga utförliga spetskompetenser förutom nyfikenheten att skapa med händerna med hjälp av enkla handverktyg.

KURSLEDARE
Ledaren Lars Mattsson delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt.

KURSMATERIAL

Ett baspaket finns att köpa med knivblad, olika träsorter, horn, näver och diverse inlägg. Läder, vaxad tråd och nålar till knivslidan ingår också i det paketet.

Har du eget material får du naturligtvis ta med det till kursen.

BRA ATT VETA
Vi kommer att hålla till i slöjdsalen på Hantverkshuset på Saxnäsgården. Lokalens utrymme är eventuellt begränsat och därmed även antalet deltagare som kan vara med. Vi kommer i huvudsak använda oss av handverktyg.

FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper behövs.

UPPLÄGG

Lite teori och genomgång av verktyg och material via första träffen som sker digitalt via ZOOM kvällstid den 14 maj. Du kan vara med på den lektionen via din mobil eller dator.

Träff två och tre sker under ett veckoslut den 18-19 maj på plats i Saxnäs, Vilhelmina kommun. Lördag 18 maj startar vi kl.13 och avslutar vid kl.17. Söndag börjar vi c:a kl.8:30 och slutar 12:30.

Den avslutande träffen sker på plats i Saxnäs den 12 juni och har du inte möjlighet att medverka så kan du delta via ZOOM istället.

Startdatum är satt till 14 maj. Om kursen inte har tillräckligt med deltagare kan kursstarten bli framflyttad.
Medborgarskolan förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid få deltagare.
Vi skickar kallelse/Faktura inför kursstarten.

För mer info & anmälan

Ta kontakt med ledaren Lars Mattsson på Medborgarskolan

Tel: 010/157 50 18  - lars.mattsson@medborgarskolan.se

Eller Camilla Stenlund, Vilhelmina Tel: 0940-600201 camilla.stenlund@medborgarskolan.se