Stockholm
14 Mar 2024
Dag
0 kr

Vem var The Godmother of Rock’n’roll, The Female Elvis Presley och Sveriges första rockdrottning? Följ med på en resa genom musikhistorien som lyfter fram kvinnliga pionjärer inom rockmusiken.

Innehåll och upplägg

Vi gör ett nedslag i rockmusikens vagga och lyfter fram fem kvinnor som på många sätt var före sin tid och vågade trotsa konventioner och förväntningar. De kom att inspirera och bana vägen för många men de blev pionjärer som hamnade i skuggan av rockhistorien.

* Sister Rosetta Tharpe - The Godmother of Rock n Roll, en sann pionjär som spelade en mycket viktig roll i skapandet av vår moderna populärmusik.

* Charline Arthur - rockabillyartisten som trotsade förväntningarna på hur en kvinna vara i musikbranschen vid 1940-talet, som betalade ett högt pris för att gå sin egen väg.

* Janis Martin - banade vägen för många kommande kvinnliga rock n roll akter, och visade för den mansdominerade rock n roll industrin att kvinnor också kunde skapa stora försäljningssiffror och hits.

* Sparkle Moore – en betydelsefull pionjär inom tidig rockabilly musik, trots att hon befann sig I rampljuset under endast ett par år.

* Rock Olga - en av Sveriges första kvinnliga rockartister.

Kursen ges digitalt i Zoom, ca 1 h med avslutande diskussion.

Kursledare - Sabina Chantouria är artist, låtskrivare och musikvetare. Sabina håller i kurser, workshops och föreläsningar i låtskrivande, musikutgivning, och branschkunskap. Hon har jobbat med organisationer som Popkollo och Los Angeles Women in Music.

Kursen Kvinnliga pionjärer i rockmusiken lyfter fram kunskap och betydelsen av kvinnliga förebilder med fokus på jämställdhetsperspektiv.

Kursen är gratis.

Avanmälan senast 24 timmar innan annars debiteras en avgift på 200 kr.

För avanmälan/mer info kontakta: tess.delacour@medborgarskolanstockholm.se

Medborgarskolan

Hagagatan 23 A, Stockholm