Stockholm
0 kr

4 DAGARS INTENSIVKURS

OM KURSEN
Denna kurs i Logic Pro lär dig dom första stegen från att göra en låtidé till färdig produktion. Kursens upplägg är anpassat för dig som inte har några förkunskaper i programmet eller vill fylla i luckor i ditt nuvarande musikskapande. Tillsammans med Instruktören kommer alla element i en produktion att kartläggas och hur dessa kan skapas i programmet för att förgylla din produktion. Instruktören kommer även att visa redan producerade alster och hur skapandeprocessen gick till.

LEKTION 1 - LOGIC PRO’S LAYOUT | GRUNDER LOOPAR
Under denna lektion skall eleverna börja bekanta sig med layouten i Logic Pro samt dess olika fönster och vad som ingår i programmet. Sedan kommer vi att gå igenom hur eleven jobbar med programmet och börja bekanta oss med loopar och audio.

LEKTION 2 - ATT GÖRA ETT EGET BEAT / SAMPLES
Under denna lektion kommer vi att jobba med rytmik och göra beats med hjälp utav samples. Vi kommer att gå igenom vad ett trumset består utav samt hur man kan efterlikna moderna / klassiska trumset i datorn. Eleven kommer att få en presentation över vilka verktyg som finns att tillgå i programmet samt hur olika typer av ljud kombineras med varandra för att skapa rytmik och sound.

LEKTION 3 - SYNTHAR OCH MIDI
Denna lektion kommer att fokusera på mjukvarusyntharna i programmet och hur dessa används. Vi kommer att gå igenom vilka olika typer av synt-ljud man kan ha användning av i en produktion samt vad man behöver tänka på för varje ljud-kategori. Det kommer även pratas om vilka verktyg som finns att tillhandahålla för att editera MIDI i pianorollen samt hur MIDI kan kombineras med beats och övriga loopar/samples.

LEKTION 4 - ARRANGEMANG
Under denna lektion kommer samtliga punkter under kursens gång sättas på prov. Eleven kommer introduceras till begreppet arrangemang, där varje enskild del i produktionen behöver placeras i ”rätt” struktur för att göra låten rättvis. Det kommer även pratas om vilka knep som finns att tillhandahålla för att hålla ett arrangemang intressant och ge det en ”röd tråd”. Under slutfasen av lektionen kommer vi att kolla på slutmix och mastering för att kunna exportera vår musik och diskutera den till vänner, familj och fans.

OBS! Alla deltagare skall ha med sig egen dator.

Kursen är gratis, men om man ej närvarar på någon träff debiteras man 100kr.

Kursen innefattar 4 träffar vi ses på tisdagar och torsdagar 17:30-19:45 på Assessorsgatan 14. Start 21 Maj

Kursdatum:

21 Maj