Kristianstad

Den här utbildningen ger dig de teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter som krävs för att kunna använda motorsåg på ett säkert sätt vid både kapnings- och fällningsarbete. Tyngdpunkten ligger på de moment som bedöms vid uppkörning för motorsågskörkort nivå AB, som trädfällning, kvistning och kapning.

Innehåll
Under kursen får du all information och övning du behöver för att ta motorsågskörkort.
Du lär dig hantera en motorsåg på ett säkert sätt och du kommer även att lära dig om:

. Lagar och krav
. Personlig skyddsutrustning
. Säkerhetsbestämmelser
. Säker trädfällning, kvistning och kapning
. Och mycket mer!

Målsättningen är att du efter genomgången utbildning ska klara motsågskörkort nivå AB enligt de krav som ställs inom Säker skog. Efter genomförd och godkänd utbildning får du ett utbildningsintyg

- Teori Medborgarskolan 17.00-20.00 (Vi bjuder på fika)
- Träning i skogen 08.00-16.00 - (Medtag egen lunch och fika)
- Träning i skogen och slutprov 08.00-16.00 - (Medtag egen lunch och fika)

OBS: Vi sätter datum när vi har tillräckligt många anmälda.

Förkunskaper
Du behöver inte ha några förkunskaper för att gå med på kursen. Du behöver minst fylla 16 år samma kalenderår som utbildningen genomförs. Du får dock inte arbeta ensam med motorsågen förrän du fyllt 18 år.

Marcus Nilsson certifierad lärare/utbildare via Säker skog

Innehar själv behörighet: ABC(ink SV)DE RA RB

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt personlig och pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial
Medtag följande till kursens praktiska tillfällen:

• - Sågskyddsklassade stövlar eller kängor
  • - Sågskyddsbyxor
  • - Varselkläder på överkroppen
  • - Arbetshandskar - ingen särskild klassning krävs
  • - Hjälm med visir & hörselskydd
  • - Motorsåg

Kostnaden för körkortet samt de teoriböcker vi använder oss av (ca 650 kronor) ingår i kursavgiften.

Kursen innehåller både teoretisk klass och praktiska övningar.
Den teoretiska delen av hålls i Medborgarskolans lokaler och de praktiska momenten i skogen. Kursen innehåller också teoretiskt- och praktiskt prov

Du får en kallelse till kursen cirka en vecka före kursstart.

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala

Medborgarskolan Kristianstad

Magasinsgatan 2, Kristianstad