Uppsala

Ta ditt körkort/ förarbevis för vattenskoter hos oss på Medborgarskolan, vi anpassar kursen efter era önskemål. Kravet om att inneha förarbevis för vattenskoter trädde i kraft 1 maj 2022. Praktik/ uppkörning gör du tex i Uppsala eller annan ort i Uppland/ Mälardalen.

Medborgarskolan i Mälardalen är godkänd av Transportstyrelsen för att erbjuda flera olika kursupplägg för att du ska kunna ta ditt förarbevis för vattenskoter.

Är ni ett kompisgäng eller är medlemmarna i en båtklubb så kan vi anordna en kurs hos er? Vi anpassar kursen efter era önskemål. Kontakta oss för att hitta kursupplägg som passar er.

INNEHÅLL

Utöver förarbeviset ger kursen även grundläggande kunskaper i:

• sjövett
  • navigation
  • sjökortets uppbyggnad
  • symboler och förkortningar
  • miljö och djurliv
  • våghantering
  • säkerhet
  • hänsyn och ansvar på sjön

Du får såväl bred som djup kunskap som gör dig tryggare när du är ute med din vattenskoter. En vattenskoter kräver att man vet hur den hanteras i både hög och låg fart, hur du gör snabba undanmanövrar, lägger till på ett säkert sätt, väjer för föremål i vattnet och mycket mer.

Kursen genomförs enligt Transportstyrelsens föreskrifter för Förarbevis Vattenskoter.

Exempel på upplägg:

Teori

- Digital eller fysisk träff 1: Teori 1 timme, lärarledd introduktion av kursmaterialet -på plats i tex Uppsala eller Digitalt via ZOOM

- Hemuppgift: Teori 8 timmar självstudie

- Digital eller fysisk träff: Teori 3 timmar, lärarledd lektion på plats i tex Uppsala eller digitalt via ZOOM.

Examination teori

Examinationen görs på vårt kontor i Uppsala eller på någon av våra andra kontor i Mälardalen, Västerås, Strängnäs, Eskilstuna. Datum och tid för examinationen bestäms vid kursstart.

Uppvisande av giltig legitimation krävs.

Praktiskt moment

Den praktiska delen är ett tillfälle på 4 timmar och kan ordnas på flera platser i Uppland.

Vi startar med en säkerhetsgenomgång av vattenskotern samt den egna personliga utrustningen. Här övar vi körteknik och manövrering i hög och låg fart. Vi förevisar sjösättning och upptagning samt hur vi hanterar vattenskotern på begränsad yta tex när du ska lägga till vid en brygga.

Målet är att du efter avslutad kurs skall känna dig trygg och ha en större förståelse för olika situationer som kan uppstå samt upptäcka och hantera risker.

Förkunskaper

Inga förkunskaper men du måste ha fyllt 15 år för att få påbörja Förarbevis Vattenskoter.

Medborgarskolan har utbildat båtfolk i över 50 år och erbjuder ett utbud av såväl navigationskurser som specialkurser. För säkerhets skull - vänd dig till oss!

Vill du göra en intresseanmälan ( obs! intresseanmälan är inte bindande och kostar inget).

Meddela oss gärna om du har egen vattenskoter som du vill använda på uppkörningen.

Anmäl dig här på kursen hemsida, så kontaktar vi dig.

Medborgarskolan Uppsala (Bergsbrunnagatan)

Bergsbrunnagatan 20, Uppsala