Karlstad
23 Okt 2024
Onsdagar
Daniela Mariotti

Från Alpernas vitaste snö till Medelhavets vackraste ö. Konsten och klimatet, maten och människorna, vinet och vyerna och inte att förglömma; det fantastiska italienska språket!

Om kursen

Är du sugen på att vandra längs kanalerna i Venedig eller njuta av alla historiska platser i Rom. Kanske en shoppingresa till Milano eller en matresa till Apulien, Toscana eller Umbrien?
Oavsett så kan du genom en språkkurs på Medborgarskolan få möjlighet till en mer meningsfull vistelse i vackra Italien. Under trivsamma former i en avspänd atmosfär bekantar du dig med språket hos oss.
La vita è bella – Livet är underbart!

Innehåll

Vi arbetar med grunderna i italienska språket och lär genom enkla tal- och hörövningar. Fokus är hela tiden på det praktiska, dvs hur du använder och får nytta av språket. Du får träna vokabulär, konversation och uttal och grammatiken finns hela tiden med som en bas. Vi talar om maten, Italiens vackra städer och deras historia och om platser du måste upptäcka. Denna kurs passar dig som fortfarande är nybörjare och som vill lära dig grunder. Vi arbetar alltid i små grupper.
Italienska är ett vackert och gammalt språk. Kunskap om det öppnar dörren till ett universum fullt av konst, kultur, vetenskap, historia.

Upplägg

Gruppundervisning 1 gång per vecka under 10 veckor. Eventuella lov och uppehåll diskuteras i gruppen efter start.

Förkunskaper

A1 - På denna nivå har du begränsade kunskaper och har precis börjat lära dig grunderna i språket. I denna kurs är vi en bit in på A1 nivå.

Europarådets nivåskala
Basnivå Nybörjare
Basnivå A1
Basnivå A2
Självständighetsnivå B1
Självständighetsnivå B2
Avancerad nivå C1
Avancerad nivå C2

Känner du dig osäker på din nivå så kan du göra vårt språktest på www.medborgarskolan.se/spraktest

Daniela Mariotti föddes i Toscana, men växte upp i Liguriaregionen i Italien. Efter att ha bott i USA med sin familj i några år upptäckte hon att många människor har ett stort intresse för det Italienska språket och dess kultur och började då att undervisa. Till Värmland kom hon för 15 år sedan och undervisar nu i det Italienska språket och köket hos oss på Medborgarskolan. Med sin karisma och passion för livet inspirerar och motiverar Daniela sina deltagare till det nya språket. Lektionerna bygger mycket på konversation och man får på så vis lära sig språket på ett lättsamt sätt. Daniela är duktig och kunnig i italiensk kultur och historia och under lektionerna ägnas ofta en del åt att prata om och diskutera den italienska världen. Daniela anordnar också resor till Italien.

Alla våra ledare har genomgått Medborgarskolans pedagogiska grundkurs som är anpassad för vuxenutbildning. Vi har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Kursmaterial

I kursen använder vi oss av Adesso Si 1 ISBN: 9789147082919 av Marta Gallicchio och Kerstin B.Rydén, och material som framtagits av ledaren.

Observera att kursmaterialet inte ingår i kursavgiften och inte tillhandahålls av Medborgarskolan.
Invänta kallelse med datum för kursstart innan du köper boken.

Under den termin som du är kursdeltagare hos Medborgarskolan får du även 6 % rabatt på Bokus. Rabatten gäller böcker, pappers- och kontorsvaror. Kontakta oss för att få rabattkoden.

Anmälan och kallelse

Anmäl dig genom att klicka på "Anmäl dig här". Som deltagare under 18 år måste målsman stå som annan betalare vid anmälan.

Glöm inte att uppge mobilnummer och mejladress vid anmälan för att inte missa viktig information angående kursen.

Vid fullbokad kurs och många reservanmälda kan det hända att vi startar upp fler kurser, ange därför gärna om det är någon dag eller tid som passar bra för dig vid anmälan.
Vi reserverar oss för att kursen kan komma att byta dag eller tid eller ställas in pga för få anmälda.
Ju tidigare du anmäler dig desto större chans att kursen kommer till start.

Om kursen skulle ha för få anmälda meddelar vi dig 1-2 veckor innan kursstart. Vi reserverar oss för eventuell framflyttad kursstart, ändrad dag och/eller tid. Vi kontaktar dig alltid innan förändring och du har då rätt att avboka din plats kostnadsfritt.

Kallelse till kursen skickas till dig via mejl ca en vecka innan kursstartdatum som en bekräftelse på kursstart. I kallelsen följer även information om kursmaterial och eventuella entrékoder.

Det går utmärkt att delbetala kursen - ange detta vid anmälan.

Efter avslutad kurs kan du får tips av din kursledare om hur du kan fördjupa dina kunskaper.

Vill du anordna en kurs/studiecirkel själv med några vänner, t ex inom språk? Hör av er till oss så kan vi stötta er på olika sätt; med lokal, material osv.

Medborgarskolan Karlstad Fanfaren

Gustaf Anders Gata 7B, Karlstad