Ystad
31 Okt 2024
Torsdagar
Xu Hua

Upplev den kinesiska matkulturen med spännande rätter och kärleksfullt hantverk och kittlande smaker där sichuanpeppar, ingefära, chili, och vitlök m.m. gifter sig i vackra och härligt goda anrättningar.

Kinesisk mat är känd för en harmonisk smakkombination av sött, salt, starkt och surt. Maten varierar från region till region och bygger ofta på traktens egna naturliga produkter. I denna kurs lagar vi tillsammans några väl utvalda rätter och lär på så sätt känna matkultur från olika delar av Kina. Vi tillagar rätter med kött, kyckling och fisk. Men då det kinesiska köket använder mycket grönsaker kommer det även ges stort utrymme för vegetariska rätter. Vi tillagar även hemgjorda kinesiska dumplings med olika fyllningar som serverar med dippsås. Dumplings är en traditionell kinesisk maträtt från norra Kina och är fyllda knyten som doppas i kryddstarka såser, gärna med chili och soja.

Om kursen

Menyn presenteras av kursledaren. Deltagarna arbetar i mindre grupper och får olika uppgifter enligt recept. Kursen avslutas med gemensam måltid, därefter hjälper alla till att duka av och diska. Recepten får du med dig hem. Råvarorna är anpassade till det som är tillgängligt att köpa för alla. Matlagningsgruppen är begränsad till max 7 deltagare.

För vem

Alla med intresse för mat. Inga förkunskaper krävs. Kursen är lämplig från ca 15 års ålder eller i sällskap med vuxen.

Kursmaterial
Recept och tips på litteratur delas ut på kursen. Kostnad för matvaror ingår inte i kursavgiften. Denna kostnad räknas ut och delas mellan deltagarna.

Ta gärna med ditt eget köksförkläde.

Med tanke på matinköp är ledaren tacksam för information om planerad frånvaro.

Eventuell matallergi/-intolerans anmäls senast 1 vecka före kursstart. Individuell anpassning av menyn kan vi inte göra, men vi försöker tillmötesgå så att det finns något anpassat vid varje tillfälle.

Xu Hua eller även kallad Lilac, är uppväxt i Sichauan i västra Kina och även bott under många år i Beijing och har god erfarenhet av matlagning, framför allt av den typ som kommer från Kinas mest spännande kök: Sichuan-köket som är känd för sina starka kryddor och färger.
Våra kursledare har relevanta kunskaper och genomgår Medborgarskolans pedagogiska grundkurs, anpassad för vuxenutbildning. Genom ett utbildningsprogram ges våra ledare möjlighet till såväl personlig som pedagogisk utveckling, en viktig del av Medborgarskolans kvalitetsarbete.

Anmälan

Anmälan sker via formulär på kursens hemsida eller genom Kundcenter, tel. 075-241 68 50.
OBS! Ta del av köpevillkoren innan du anmäler dig - anmälan är bindande.
Bokningsbekräftelsen, som du får direkt efter anmälan, är en bekräftelse på att din anmälan har tagits emot. Det startdatum som anges där är preliminärt. När kursen blivit startklar får du cirka två veckor i förväg en Kallelse/Faktura per post . Där anges definitivt kursdatum, plats, tidpunkt och annan viktig information om portkod med mera.
Invänta alltid kallelse innan du går till kurslokalen!

Rabatt
Alla som går kurs hos oss får rabatt på böcker. Läs här om hur du tar del av rabatten: http://www.medborgarskolan.se/toppmeny/kurser-forelasningar/rabatt-pa-kursmaterial/

Folkdanshuset

Norra Koboltsgatan 6, Ystad