Göteborg
23 Maj 2024
Torsdagar
Peter Sandersnäs

Kursen ger dig den kunskap som krävs för navigering utomskärs och till havs, mörkernavigering, säkerhet ombord och principerna för GPS, radar och SRC. Har du en båt som är minst 4 x 12 meter är Kustskepparintyget ett krav.

För vem
Förarintyg samt intyg om genomfört dagpraktikpass är ett förkunskapskrav för att få Kustskepparintyg. Fyllt 15år

Peter Sandersnäs, 55 år, uppväxt på sjön, skeppare och sjöräddare inom SSRS, med hundratals uppdrag bakom sig. Peter har även ansvarat för utbildningar och övningar inom hemvärnet och SSRS i över 20 år.

Våra kursledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett engagerade sätt. Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans grundläggande cirkelledarutbildning och erbjuds kontinuerlig möjlighet att delta i våra interna utbildningsprogram.

Kursmaterial
Du behöver boken Fritidsskepparen, passare, transportör och övningssjökort 93 och 931. Besälla materialet gör du här: https://bryggboden.se/sv/utbildningsmaterial/utbildningspaket-for-medborgarskolan/kungalvstenungsundorust/

Båtpraktik
Båtpraktikintyg dager är ett förkunskapskrav för den som ska prövas för kustskepparintyg och båtpraktikintyg mörker rekommenderas för den som erhållit kustskepparintyg. Vi kommer att genomföra båtpraktik mörker vid ett extra tillfälle under kursen. Tid och plats meddelas under kursen. Avgift på 695 sek tillkommer för båtpraktiken.

Examination
Examination enligt Nämnden för båtlivsutbildning, NFB regler för 625 sek tillkommer, se https://batlivsutbildning.se/produkt/kustskepparintyg/#1242 för mer information.

Många båtklubbar kräver nu förarintyg. För att få intyget sedan beställer man ett plastkort (150 sek, samma som som boken kostade) istället eller en app ( 89 kr från App Store eller 75 kr från Google) som man kan ladda ner intyg i, se https://batlivsutbildning.se/bestall-intyg/ För mer info.

Du får en kallelse till kursen ca 1–2 veckor innan kursstart. Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Vi förbehåller oss rätten att vid behov byta kursledare eller kurslokal.

Som deltagare i Medborgarskolans kurser har du möjlighet att utnyttja vissa förmåner, läs mer på www.medborgarskolan.se/formaner

Medborgarskolan och folkbildning
Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Medborgarskolan Göteborg Haga

Haga Östergata 12, Göteborg