Umeå
8 Okt 2024
Tisdagar

Lär dig skapa med svenskt naturgarvat läder, ett slitstarkt material som bara blir vackrare med tiden. I denna kurs får du tillverka ditt eget läderförkläde och något mindre eget projekt.

Mål & syfte

Kursen ger grundläggande kunskaper och passar dig som längtar efter att arbeta med händerna. Vi använder handverktyg som du enkelt kan köpa in själv sedan ifall du vill fortsätta hemma. Genomgångar varvas med praktiskt arbete i verkstad.

Du får:

• Låna verktyg
  • Mönster till ett förkläde
  • Handledning av erfaren läderhantverkare
  • Skinn till ett förkläder & ett mindre eget projekt ingår

Upplägg:

• Kursen är 6 tillfällen, med uppehåll för höstlov v 44.
  • Varje kurstillfälle är tisdagar mellan kl. 18:30-20:45, 1 gång/vecka.

Plats:

Kursen hålls i Marias verkstad på Hagmarksvägen i Umeå.

Ledare:

Maria Berg-Näsbom växte upp i Lycksele och redan som barn var besöken i det lokala skomakeriet något som väckte hennes kärlek och skaparlust till läderhantverket. Under slutet av 1970-talet genomförde Maria ett par lärlingsutbildningar inom skomakeri och har ett brett spann av uppdrag i sin portfolio. Hon har till exempel jobbat med ett flertal operaproduktioner för Norrlandsoperan och är delägare i bolaget Fiolästen AB där hon tillverkar bland annat sina egendesignade slippers som synts på modevisningar för Umeå Fashion Week.

Bra att veta:

Kursen går att delbetala

Kursen kan komma att flyttas fram eller ställas in om det blir för få anmälda deltagare. Ju tidigare du anmäler dig desto större chans att kursen blir av!

Bekräftelse på att kursen startar skickas normalt 14 dagar innan kursstart.

Har du frågor?

Kontakta Karolina Helleberg, Verksamhetsutvecklare Medborgarskolan Umeå