Örebro
3 Sep 2024
Tisdagar
Sofia Bredenberg

Här lär du dig att hantera materialet läder, vi skapar ex. läderbälte plånböcker, hundkoppel, eggskydd till yxa, knivslidor eller kockförkläde genom att skära, vaxa, sy, slipa m.m

Innehåll
Vi börjar med ett gemensamt projekt i form av ex ett bälte för att lära känna materialet, därefter får varje deltagare får välja individuella projekt att arbeta fram från skiss till färdigt hantverk i läder med vägledning av kursledaren Sofia.

Upplägg
Vi träffas 5 tillfällen 3 x 45 min ,  samma dag & tid.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.

Sofia Bredenberg är en kreativ själ som ständigt strävar efter att utvecklas både inom hantverket och det konstnärliga, hon brinner verkligen för läderhantverket och har det egna företaget Fru Läder sedan 2020. Sofia är utbildad på Nyköpings Folkhögskola och gått kursen "Från hantverk till konsthantverk på HDK"
Sofias alster fins hos konsthantverkarna och ni kan se delar av det hon skapat
på Instagram: @fru_lader
eller www.frulader.se

Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till fortsatt individuell utveckling.

Kursmaterial
Medtag boken :
Lone Wolf läderarbete : En hantverksbok av Michael Gärtner
ISBN: 9789127142909

Övrigt material finns att köpa av kursledaren på plats, läder, spännen, tråd m.m.
Visst material kan behövas köpas in av deltagare själv under kursens gång, du får då vägledning om vad och var av kursledaren.

Vi ses i kurseldarens verkstad på Fempkmpsgatan.
Alla kursstarter är preliminära. Du får en kallelse till kursen med definitivt startdatum cirka en vecka före kursstart. Gratis kaffe finns på plats

Vill du delbetala kursen? Skriv i meddelanderutan vid din anmälan att du önskar delbetala.

Fru läders verkstad

Femkampsgatan 39, Örebro