Vilhelmina
16 Sep 2024
Måndagar
Åsa Bertilsson

Luffarslöjd även kallad trådkonst. Hitta skaparglädjen med metalltråd - gör vackra och användbara saker i gammaldags stil. Lär dig grunden till alla slags trådarbeten, få mönster och kreativa idéer. Skapa sedan unika prydnader för ditt hem. Exempelvis grytunderlägg, ljuslyktor, fat, skålar, krokar eller fina smycken.

Välkommen till en handarbetskurs med skaparglädje!

Inspiration och repetition av luffarslöjd både för gamla luffare & nybörjare.
Länge var trådtjacket en nästan bortglömd svensk hantverksteknik, men nu börjar intresset för dessa vackra ståltrådsarbeten växa.
Förr gjorde luffarna hyskor, hakar, vispar, provstickor, smycken m m. Här kan du göra unika prydnader och användbara saker till hemmet.
Även smycken med personlig stil är på modet.

INNEHÅLL
Du får lära dig ett gammalt hantverk! Med järntråd i olika grovlekar skapar du moderna föremål med touch av egen design, samt får tips och idèer på många praktiska,
funktionella och fina handgjorda saker av tråd.
Du kan välja att göra olika modeller av t ex upphängningskrokar, ljuslyktor, skålar, grytunderlägg mm anpassade efter person och intresse.

KURSLEDARE
Åsa Bertilsson, konsthantverkare, inspirerande & kunnig ledare inom metallhantverk.

KURSMATERIAL
Mönsterhäfte & järntråd ingår i kursavgiften. Ytterligare tråd kan köpas på plats av kursledaren.

BRA ATT VETA
Bra att ha med är egna verktyg t ex tänger avbitare mm. En gammal handduk kan vara bra att ha när man ska dra tråden rak.
Om du gått nybörjarkurs tidigare så kan du prova nya trådarbeten den här gången. Ta gärna med en gammal tallrik el dyl som du kan binda in med tråd
& göra om till ett fint gammaldags kakfat.

FÖRKUNSKAPER
Inga förkunskaper krävs.

OBS!
Alla startdatum är preliminära. Om kursen inte har tillräckligt med deltagare kan kursstarten bli framflyttad.
Medborgarskolan förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid färre deltagare än 6.
Vi skickar kallelse/Faktura inför kursstart

Skapa egna alster i järntråd med gammaldags stil och teknik.

Info & anmälan Tel 0940-600 203
www.medborgarskolan.se