Umeå
11 Maj 2024
Tis, Lör, Sön
Mandi Stålnacke

Vill du lära dig grunderna eller utvecklas vidare inom oljemåleri eller akryl? Vi kan erbjuda en helgkurs i båda teknikerna parallellt. Välkommen till vår atelje vid broparken där vår ledare Mandi vägleder dig i gemenskap med andra.

Om kursen

Du behöver inga förkunskaper utan kom som du är och utgå från det du kan idag.

Vi kommer under kursen gå igenom

-möjligheter och begränsningar i oljemåleriet respektive akrylmåleriet.

-planering och strukturering av arbetet.

-färglära och färgblandning

-Komposition

Varje kursdeltagare kan jobba utifrån sitt egna motiv eller använda en förlaga som vi hittar tillsammans på plats.

Vi håller till i vår ateljé i centrala Umeå, med utsikt över Broparken och Umeälven. Det kommer finnas både arbetsbord och stafflier. Då oljefärg traditionellt är ganska "kemikaliestarkt" kommer vi istället arbeta med vattenlöslig oljefärg, vilket fungerar lika bra men är mer skonsam. Vi får ändå uppleva den typiska känslan för färgens möjligheter!

Platsen är Medborgarskolan, Slöjdgatan 2, 2 trappor och till höger.

Lördag och söndag 11-12 Maj kl. 09:30-15:30. Samt ett upphämtningstillfälle den 21 Maj klockan 19, där det finns utrymme för en diskussion.

Vi bjuder på kaffe/te/choklad och tillgång finns till kylskåp, micro och porslin. Vi kommer ha en lunchrast mitt på dagen och fikapaus kan du ta när du behöver. I närheten finns även Bubblans kiosk som erbjuder färdiga smörgåsar och rätter att köpa med.

Om ledaren

Kursledaren Mandi Nyby- Stålnacke har lång erfarenhet av att arbeta med skapande. Hon har tidigare studerat konst vid Ecole de Mont Cotton i Sydfrankrike. Just nu läser Mandi Ämneslärarprogrammet på Umeå Universitet med inriktning bild och design.

Material

I kurspriset ingår det material du behöver för kursen i form av färger, skissmaterial och en pannå/deltagare. Hinner du jobba med mer än ett verk kan du köpa till ytterligare pannå på plats mot swishbetalning.

Förkunskaper

Inga förkunskaper krävs för denna kurs. Den passar både nybörjare och dig som målat tidigare.

Kursen kan komma att flyttas fram eller ställas in vid för få anmälningar så vänta inte med din anmälan. Våra allmänna villkor för köp av kurs hittar du HÄR.

Kallelse kommer via mail innan kursstart.

Du når oss via helena.bylund@medborgarskolan.se

Medborgarskolan Umeå

Slöjdgatan 2, 1 tr, Umeå