Umeå
22 Okt 2024
Tisdagar
AnnCristin Winroth

Många säger att de inte har något att berätta men alla bär vi på en massa minnen som är frön till berättelser! Men att berätta målande och med inlevelse är en konst. Här blir metoder i muntligt berättande ditt kreativa verktyg.

I denna kurs får du arbeta med berättelser från ditt liv.

Vi kommer att arbeta med olika teman och inventerar vilka minnen du har och hur de kan omsättas till muntliga berättelser. Övningar i muntligt berättande i grupp med bas i teorier om livshistoria och muntligt berättande varvas med eget arbete och handledning från kursledare.

Vi övar på lyssnandets konst och ger varandra feedback. I slutet av kursen har du skapat en översikt – en personlig repertoar med egna minnen och berättelser. Några väl valda har utvecklats till guldkorn som spelats in och sparats. Du kan även nedteckna dessa i slutet av kursen om du önskar.

Kursen utgår från grundläggande metoder inom muntligt berättande. För tydlighetens skull så handlar denna kurs inte om att skapa en hel livshistorik eller att bearbeta händelser eller perioder inom ett läkande berättande.

Inga förkunskaper krävs utan alla är välkomna!

Kursen genomförs av två ledare som tidigare arbetat med muntligt berättande i olika sammanhang, Rose-Marie Lindfors och AnnCristin Winroth.

Rose-Marie Lindfors, är berättare, dramapedagog (RAD), coach (ICF).  Driver eget utbildningsföretag där jag inspirerar, utvecklar och utbildar inom berättarkonsten. Engagerad i interkulturella frågor och arbetar aktivt för att främja kommunikation, mångfald och gemenskap.
Mer information hittar du på: https://rose-marie.nu

AnnCristin Winroth, senior etnolog och pedagog. Driver eget företag med inriktning mot berättande och livsbiografi för att främja självförståelse i relation till social och kulturell hållbarhet. Har undervisat och forskat om berättandets betydelser i vardagslivet och utvecklingen av metoder i muntligt berättande i samverkan mellan olika institutioner i länet.

Kursmaterial
Du får en studiehandledning med upplägg och information vid kursens start. En del kursmaterial läggs ut på portalen Learnify.

Kursen är upplagd så att varannan träff är fysiska träffar och varannan sker digitalt via Zoom. Länk till de digitala träffarna skickas ut innan kursstart. Första träffen är fysisk. Du som kursdeltagare bör alltså ha tillgång till dator och möjlighet att delta på digitala träffar.

Undrar du över något så kontakta:
Victoria Kreuger, verksamhetsutvecklare på Medborgarskolan
090-77 50 51, 073-867 60 62