Norrköping
24 Sep 2024
Dag
Johan Bergsten

Har du lust att vistas mer på sjön i båt men saknar sjövana eller behöver uppdatera dina grundkunskaper? Då har vi en crash course i sjömanskap för dig.

Kursen vänder sig till dig som vill lära dig vett och etikett till sjöss och vill ha koll på vilka skyldigheter du har från det att du har kastat loss med båt.

Vi går igenom:

• Vad du behöver tänka på när du ger dig ut med båt, t ex vid hyra av båt.
  • Vett och etikett - skyldigheter till sjöss
  • Redare och befälhavaransvar
  • Sjösäkerhet (tex alkohollagen, flytväst mm)
  • Väjningsregler
  • Sjökort
  • Utmärkning
  • Lägga till - vad bör jag tänka på?
  • Plotter - för- och nackdelar
  • Utbildningar i sjöliv; vilka finns och hur kan man lära sig mer.

Kursen är perfekt för dig som vill lära känna och komma närmare att hyra, låna eller köpa en båt i framtiden.

Upplägg

Vi träffas för en kvälls föreläsning i Medborgarskolans lokaler på Collegium i Linköping.

Föreläsare

Johan Bergsten som är kursledare och examinator inom Medborgarskolan. Han arrangerar även båtpraktik för deltagarna i våra kurser och driver företaget Askersunds skärgårdstrafik

• Anmälan till kulturevenemang såsom konserter, föreläsningar eller liknande är bindande och avgiften återbetalas därför inte vid avanmälan.
  • Deltar du vid kvällen har du chans till rabatterat pris hos oss på Förarintyget om du vill gå vidare med intygsutbildning.

Varmt välkommen!

Norrköping Medborgarskolan