Helsingborg
25 Aug 2024
Söndagar

Orientalisk dans, även kallat magdans, innefattar de flesta dansformer med ursprung i vad vi kallar Orienten. Dansen kännetecknas av suggestiva rytmer, mjuka, kvinnliga rörelser, shimmy och fräcka accenter.

Orientalisk dans är ett mycket brett begrepp som innefattar alla dansformer och genrer med ursprung någonstans det vida geografiska område vi kallar Orienten.

I höst kommer temat för fortsättningskursen åter vara Golden Era - den tid då de stora stjärnorna dansade i svart-vita filmer. Koreografin och de genrespecifika stegen denna termin är inspirerade av en av de mest kända dansöserna från Egypten: Samia Gamal. Koreografin är skapad av kursledaren Alva Aucu. Vi kommer dansa i en annorlunda rytm: chifteteli. Som alltid ingår repetition av grundrörelserna inom egyptisk stil, denna termin med genrespecifika varianter för Golden Era-tiden och framför allt Samia Gamals stil. Rörelserna är mjuka, glada, följsamma, med flera lager och accenter i flöde till musikens melodislingor och rytm. Till koreografin och stilen hör även att använda slöja i chiffong, och vi kommer fokusera mycket på att röra på slöjan med armarna samtidigt som vi gör andra rörelser i höfterna eller bålen och vrider kroppen eller förflyttar oss. Chiffongslöjor finns till utlåning.

Kursen är på fortsättningsnivå, man bör ha gått minst en termins grundkurs innan.

För vem
Detta är en kurs på nivå fortsättning. För att delta behöver du ha gått minst en termin grundläggande egyptisk teknik antingen för kursledaren Alva Aucu, eller för annan lärare i orientalisk dans.

Alva Aucu. Alva har många års erfarenhet av att leda danskurser för både vuxna och barn. Hon vidareutbildar sig regelbundet inom orientalisk dans. Medborgarskolan har ett ledarutvecklingsprogram som en del av vårt kvalitetssystem. Där erbjuder vi alla ledare kontinuerlig möjlighet till såväl personlig som pedagogisk/metodisk utveckling.

Rekommenderad klädsel: mjuka följsamma kläder. Inga myntbälten, det passar inte till stilen. Barfota, strumpor, teknikskor för balett eller mjuk danssko med liten klack går bra för denna kurs.

Har du läst våra köpvillkor? Ta reda på viktig information innan du anmäler dig eller vänd dig till oss för upplysning. Obs att startdatum i bokningsbekräftelsen är preliminärt, invänta alltid kallelse!

Använd ditt friskvårdsbidrag!
Har du friskvårdsbidrag via din arbetsgivare? Skatteverket godkänner att det används till denna kurs och många andra in om dans, yoga osv. För att få kvitto till arbetsgivaren eller använda din Epassi - betala inte direkt utan VÄLJ "MEDBORGARSKOLAN FAKTURA" som betalningsalternativ vid anmälan och skriv en kort NOTERING om att du har friskvårdsbidrag.

När du fått en faktura/kallelse till kursen och betalat in, mailar du oss på region.syd@medborgarskolan.se och ber om kvitto till arbetsgivare. Du som har Epassi loggar istället in där och använder dig av din pott.

Rabatt
Har du rätt till studentrabatt 20%? Skriv det vid anmälan och VÄLJ "MEDBORGARSKOLAN FAKTURA" som betalningsalternativ, så justerar vi avgiften när du visat upp ditt studentkort. (Dvs betala inte direkt vid anmälan.) Rabatterad faktura mailas inför kursstart tillsammans med kallelsen.

Alla som går en kurs hos oss får rabatt på böcker. Läs om hur du utnyttjar rabatten: http://www.medborgarskolan.se/toppmeny/kurser-forelasningar/rabatt-pa-kursmaterial/

Erbjudande
Gå 2 kurser inom dans, sång eller musik och få 300 kr rabatt på den andra kursen, eller gå 3 kurser och få 500 kr rabatt på den tredje!
Erbjudandet är personligt och gäller endast för fullängdskurser med cirka 10 studietimmar. Gäller ej individuell undervisning och går ej att kombinera med andra rabatter.

Detta är folkbildning
Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar, på distans eller semidistans.
Vi på studieförbundet Medborgarskolan ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Varje individ har inflytande i gruppen. Inom folkbildningen kan den enskilde deltagaren påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan

Gasverksgatan 17, Helsingborg