Kungälv
Onsdagar
Susana Alpstranden

Innehåll
Med utgångspunkt från enkla portugisiska texter går vi igenom fraser och uttryck som du behöver kunna under din resa i ett portugisspråkigt land. Du lär dig att presentera dig, boka hotellrum, beställa på restaurang, räkna på franska m.m.

En kurs för dig som är helt nybörjare där vi varvar praktik och grammatik med stöd och hjälp av kurslitteraturen.
Du kommer bl.a. lära dig att:

• Hälsa och säga adjö
  • Fråga hur någon mår
  • Ge och förstå vägbeskrivningar
  • Be om något
  • Handla i butik och på restaurang
  • Prata om veckodagar, klockslag och tid.

För vem
Denna kurs är en nybörjarkurs för dig som inte läst franska innan.

Våra kursledare har i regel språket som sitt modersmål eller har en gedigen utbildning inom sitt språk. Våra kursledare delar med sig av sina ämneskunskaper på ett engagerande sätt. Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans grundläggande cirkelledarutbildning och erbjuds kontinuerligt möjlighet att delta i vårt interna utbildningsprogram.

Kursmaterial
Ingår i kurspriset

Du får en kallelse till kursen ca 1-2 veckor innan kursstart. Startdatum är preliminärt och kan vid behov flyttas fram. Kursen kan komma att ställas in om det inte blir tillräckligt många deltagare. Vi förbehåller oss rätten att vid behov byta kursledare eller kurslokal.

Som deltagare i Medborgarskolans kurser har du möjlighet att utnyttja vissa förmåner, läs mer på www.medborgarskolan.se/formaner

Vill du delbetala kursen? Ange detta i meddelandefältet vid anmälan.

Medborgarskolan och folkbildning
Folkbildning skapar vi tillsammans i studiecirklar som drivs framåt genom kunskapsutbyte. Studiecirkeln är folkbildningsrörelsens klassiska kursform och kan handla om stort och smått, lokalt och globalt. Den kan genomföras vid träffar eller på distans och den enskilde deltagaren kan påverka cirkelns upplägg och innehåll efter demokratiskt inspirerad modell.

Medborgarskolan är ett humanistiskt studieförbund som ger dig möjlighet att lära, utvecklas och utbyta erfarenheter och tankar med andra människor. Vi har en bred verksamhet och samarbete med föreningar och organisationer inom många olika ämnen.

Medborgarskolan Kungälv, Skomakaren

Triogatan 5, Kungälv