Bjurholm
22 Maj 2024
Dag

En plats kvar

Testa på järnsmide över en öppen ässja! Du får lära dig järnsmidets grundläggande tekniker och smider sedan enklare bruksföremål såsom krokar, haspar och spikar eller enklare smycken.

Innehåll och upplägg
Är du intresserad av att lära dig smida? Vill ni ha ett prova-på-event med företaget eller vill ni fira en jubilar med en unik upplevelse?
Under kursen får du prova på att smida över en öppen ässja. Teori och praktik varvas.
Är en process att plastiskt omforma metall. Med det menas att böja eller pressa ihop materialet utan att det fjädrar tillbaks. Värmen gör järnet formbart och skapar närmast obegränsade möjligheter. Tekniken för att smida är i princip samma idag som på järnåldern
Du får under träffen lära dig mer om järnets egenskaper, vilka verktyg man ska använda och sen får du själv smida och forma järnet går till för art sedan avslutas med hur man får till den rätta svarta locken på sitt alster.

Inga förkunskaper krävs, men du bör vara över 15 år för att få delta.

Therese Bäckström är vår ledare. Hon är smed och driver Hjärtesmedjan i Vitvattnet cirka en mil utanför Bjurholm. Therese har goda kunskaper om smide och brinner för att designa och skapa egna alster som hon säljer i sin gårdsbutik och på marknader och mässor. Kursen hålls i hennes smedja.

Kursmaterial
Allt material ingår i kursavgiften.

Ta på dig varma oömma kläder i bomull (ej några syntetkläder), bekväma och oömma skor.
Ta med dig bra arbetshandskar, skyddsglasögon och hörselskydd (eller öronproppar).

Har du frågor kontakta:

Victoria Kreuger, verksamhetsutvecklare på Medborgarskolan