Kristianstad
3 Sep 2024
Tisdagar

Qigong är en uråldrig kinesisk träningsform som kombinerar meditation, enkla långsamma rörelser och medveten andning för att främja kroppens motståndskraft och läkning.

Om kursen
Rörelserna genomförs stående eller sittande i flytande och smidiga kombinationer i ett repetitivt mönster. Genom att kombinera de fysiska rörelserna med ett lugnt och djupt andningsmönster får du ett lugnare sinnestillstånd och en kropp och själ i balans. Med andra ord kombinerar du träning för kroppen och sinnet för bättre välmående både fysiskt och mentalt. De långsamma rörelserna främjar koncentrationen och förbättrar din motorik och muskelstyrka. Det här är en träningsform som passar de allra flesta, oberoende av ålder, bakgrund eller fysisk förmåga.

För vem
Det krävs inga förkunskaper, alla utgår från sin egen förmåga. Du måste varken vara vig, stark eller snabb. Alla deltar efter egen förmåga; oavsett om du har/haft hjärtproblem, är vältränad, överviktig – eller är trött och har en riktigt dålig dag.

- Första tillfället går bra att prova på kostnadsfritt
- Denna kurs är ett samarbete med Kristianstad kommuns mötesplatser.
- Vi kan inte garantera en plats förrän tillräckligt många anmälningar inkommit och kursen blir startklar. Invänta en kallelse som kommer med posten.
- Det går att dela upp kursavgiften på två eller tre månader utan extra kostnad.

Har du läst våra köpvillkor? Ta del av viktig information innan du anmäler dig. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/allmanna-villkor/

Använd ditt friskvårdsbidrag hos oss
Skatteverket godkänner att du använder ditt friskvårdsbidrag (som de flesta får av sin arbetsgivare) till att gå denna kurs. Gå en eller flera kurser, beroende på hur stort ditt bidrag är. Betala kursavgiften och kontakta oss på 075-241 68 50 / region.syd@medborgarskolan.se och begär kvitto till din arbetsgivare.

Rabatt på böcker
Som deltagare i Medborgarskolans kurser får du 6% rabatt på böcker hos Bokus och 10% hos Akademibokhandeln. Läs mer om hur du utnyttjar din rabatt här. https://www.medborgarskolan.se/om-medborgarskolan/formaner/

Om folkbildning
En kurs på Medborgarskolan är en ledarledd studiecirkel där alla deltagare kan påverka studiernas innehåll i en demokratisk anda. För folkbildning handlar om att lära tillsammans och av varandra.

Sommarro

Östra Boulevarden 1B, Kristianstad