Malmö
2 Sep 2024
Måndagar

Nytt liv i gamla plagg med hållbara tekniker.

Följ med oss till, Reparera dina kläder för att lära dig att laga och reparera gamla plagg! Vet du inte heller vad du ska göra med en tröja med hål i? Hittade du den snyggaste klänningen på secondhand, men den är trasig och fläckig? Vill du fräscha upp din gamla jacka? Då är denna kurs något för dig! Här lär du dig ett gäng olika lagnings- och reparationstekniker men får också inspiration att försöka hemma. Låt kreativiteten flöda!

Innehåll
I denna kurs arbetar vi med egna projekt som passar våra förkunskaper och ambitionsnivå. Du får arbeta hands-on med ditt valda projekt och får vägledning av kursledaren om du stöter på problem eller behöver inspiration för att gå vidare med ditt projekt.

Kursen innehåller praktiskt arbete och teoretiska delar. Vi kommer att utforska historien om lagning och varför vi gör det, vilket kommer att hjälpa oss att utveckla idéer om hur man lagar och reparerar under den praktiska delen av workshopen.

Upplägg

Kursen går en gång i veckan i sex veckor, samma dag och tid. Eventuella lov och uppehåll bestäms tillsammans i gruppen och med ledaren vid första träffen. Kursen omfattar 3 x 45 minuter per kurstillfälle.

Förkunskaper
Detta är en kurs för alla, avancerade som nybörjare, så inga förkunskaper krävs för att delta.

Kursledare är textildesignern och konstnären Felicia Hansen, som har en lång historia av att laga, sy och reparera textilier. Förra året avslutade Hansen en masterexamen i textildesign som fokuserade på hållbara metoder för att återanvända kasserade gamla leksaker. Kursledare från Medborgarskolan delar med sig av sina ämneskunskaper på ett inspirerande och engagerande sätt. De utvecklar kontinuerligt sin kompetens genom Medborgarskolans fortbildningsprogram i vuxenpedagogik.

Det är något speciellt med våra kursledare! Alla våra kursledare genomgår Medborgarskolans introduktionskurs och erbjuds ett gediget internt utbildningsprogram med möjlighet till individuell utveckling

Kursmaterial
Symaskin finns att låna men det är bra om du tar med din egen. Skriv i noteringen om du tar med egen symaskin eller vill låna. Övriga verktyg så som tyg sax, måttband och sprättkniv finns också att låna.

Du behöver själv ta med dig:
    · Plagg som du vill lappa och laga

· Tyget du vill använda

· Papper

· Penna

· Tråd

· Broderi garn

· Knappnålar

· Synålar

• Observera att du alltid får en kallelse innan kursstart.
  • Ta del av våra allmänna villkor här.
  • Har du speciella behov så kontakta oss så ska vi försöka lösa dessa så smidigt som möjligt.

Rabatter och förmåner

Under den termin som du är deltagare hos Medborgarskolan får du 10% rabatt hos Akademibokhandeln och 6% rabatt hos Bokus. http://www.medborgarskolan.se/formaner/

Om folkbildning

Folkbildning är en utbildningsform som är fri, frivillig och tillgänglig för alla. Folkbildning innebär att kurser och studiecirklar anpassas efter deltagarna och att deltagarna har ett stort demokratiskt inflytande över utbildningens utformning.

Tillskärarakademin Malmö

Norra Vallgatan 18 Ingång D, Malmö