Storuman
Dag
Helén Jakobsson
995 kr

Håller du på att ta körkort? Välkommen att läsa Riskutbildning del 1 för behörighet B med oss på Medborgarskolan!

Riskutbildning del 1, även kallad riskettan, är en obligatorisk del i din utbildning för B-körkortet (personbil). Utbildningen behandlar risker med alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt. Detta är en teorikurs på 3,5 timmar som kan genomföras redan i början av din körkortsutbildning - den är giltig i 5 år.

Kom ihåg att uppvisa giltig ID-handling när du kommer.

Innehåll och mål

Utbildningen består av diskussioner och reflektioner kring riskbeteenden i trafiken. Den syftar till att ge dig kunskap och insikt om hur alkohol, andra droger, trötthet samt andra beteenden och faktorer kan påverka körförmågan. Särskild vikt läggs på risker kring alkohol och andra droger samt trötthet.

Du som elev ska efter genomgången utbildning inse betydelsen av att ta avstånd från alkohol och andra droger i samband med körning samt vikten av att vara utvilad och koncentrerad som förare. Du ska få insikt om konsekvenser kring riskbeteenden som kan påverka körförmågan och hur de kan undvikas. Du ska även få kunskap och insikt om vilka konsekvenserna kan bli samt vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas.

Mer information om mål med utbildningen hittar du på sidan Transportstyrelsens föreskrifter om riskutbildning för behörighet B (TSFS 2012:40).

Upplägg

Riskettan omfattar tre timmar teori under ett tillfälle och behandlar alkohol, droger, trötthet i trafik och andra riskfyllda beteenden.

Utbildningen sker med föreläsning, bildspel, diskussioner, filmer, självvärderingsövningar och grupparbeten. Ett aktivt deltagande under hela utbildningen är nödvändigt för att bli godkänd.

Språk

Utbildningen sker på svenska. För att kunna genomföra denna utbildning så måste du kunna förstå och tala svenska så att du kan delta aktivt.

Efter kursen

I samband med utbildningen rapporteras genomförd utbildning direkt till Transportstyrelsen.

Förkunskaper

Deltagaren måste ha fyllt 16 år. I övrigt finns inga förkunskapskrav.

Alla våra kursledare är godkända av Transportstyrelsen.

Kursmaterial

Vi använder Riskettan B – del 1 för behörighet B. Kurslitteraturen ingår i deltagaravgiften.

Riskettan är giltig i 5 år. Godkännandet upphör dock att gälla samma dag körkortet utfärdas vilket innebär att den som fått sitt körkort återkallat och måste göra om kunskapsprov och körprov inte längre är undantagen från kravet på genomförd riskutbildning.

I många kommuner är denna utbildning giltig frånvaro från skolan, kolla med din skola i god tid före du ska gå riskettan.

Vid utbildningens start görs en ID-kontroll. Kontrollera så ditt ID-kort, pass eller körkort är giltigt.

För att bli godkänd på kursen måste du kunna delta i värderingsövningar, kunna uttrycka dig och förstå svenska språket.

OBS!

Startdatum är preliminärt. Om kursen inte har tillräckligt med deltagare kan den bli framflyttad eller ställas in. Invänta alltid kallelse från Medborgarskolan.

Plats: Aktivitetshuset, sal Orion, Storuman

Medborgarskolan Storuman/Tärnaby/Sorsele.